Jaalan hammashoitola sulkeutuu pysyvästi
Leijonarastit on koko perheen ulkoilutapahtuma, jossa pääsee myös suunnistamaan
Go Käyrälampi -tapahtumaan ilmainen bussikuljetus nyt kahdelta eri reitiltä
Xamkista valmistui viime vuonna lähes 2400 korkeakoulutettua
Merikeskus Vellamon yleisötilaisuudessa juhlistetaan taidevälittäjä Hellmuth van Assendelftin muistokokoelmaa
Koiratreffit tuo karvakuonot Karhulan torille
Kymenlaakson vuoden kylä ja maaseututoimijat on valittu
Kotkan kauppatorin kehittäminen jatkuu – Yhteisterassi monipuolistuu, torin kesässä uusia toimijoita ja tapahtumia
Vesitorninkadun eteläinen osa Karhulassa suljetaan väliaikaisesti
Kotkan kaupunki ja Kotka Peace United yhteistyöhön
Kiinteistöillä elinvoimaa Kotkaan
Arjan voitto nivelrikosta
Paikallista terveydenhuoltoa suurella sydämellä!
Monikanavaista mainontaa
Camini Oy tuo ammattitaitoa ja vuosikymmenien kokemuksen Kymenlaakson nuohous- ja ilmanvaihtoalalle
Mielipide: Miksi Kouvolan Ahlmannintietä suolataan?
Miksi Ahlmannintietä suolataan Kouvolassa? Tie on ely-keskuksen hallinnassa, mutta siitä huolimatta Kouvolan kaupungin sisäisiä väyliä. Olen muutaman kerran asiasta ollut yhteydessä teknisen viraston johtajaankin, mutta hän ei ole asiasta kiinnostunut. Se suolamäärä joka sinne ajetaan liukkauden torjuntaan menee aivan turhaan, koska siinä maantieosuudella ei ole enää moneen vuoteen raskas liikenne ajanut aktiivisesti Kuusaanniemeen.
Väylät erotellaan tietojeni mukaan sillä tavalla, että maantie kuuluu ely-keskukselle, ja kadut kuuluu kaupungin hoidettaviin osuuksiin. Tavallaan aivan typerää touhua ja jakoa. Mutta ilmeisesti tämänkin määrittelee raha, ja kuka on sen kulun maksaja. Luulen kuitenkin, että eihän me ihmiset jotka autoillamme siellä ajelemme, emme sitä tiedä niin tarkkaan kuka väylää hallinnoi, puhumattakaan siitä, että olemmeko kiinnostuneitakaan. Eli kunhan vaan ovat ajokuntoisia. Tiedämme vain missä kunnassa ajelemme.
Raskasliikenne on opastettu ajamaan lähes tulkoon täysin Heinolaan menevän valtatien kautta Pessankosken sillalle, ja sieltä edelleen tehtaalle. Voisiko tätä asiaa jollain tavalla korjata? Oletan, että Ahlmannintien suolaaminen on turhaa rahan tuhlaamista, sekä myös ympäristön tuhoamista. Eihän suola tee hyvää maapohjalle missään kohteessa mihin sitä levitetään. Suola ei myöskään tee hyvää henkilöautoille. Aiheuttaa vaan kuluja, koska kyseisen tien kautta jos sattuu ajamaan suolauksen jälkeen, niin auto on vietävä välittömästi pesukoneeseen.
Esimerkiksi Lappeenrantaan kun ajaa Kouvolasta, niin autoilijat joutuvat ajamaan varovasti huonolla kelillä, koska 6-tietä ei suolata pohjavesien vuoksi. Joten miksi tuollaista Ahlmannintien kolmen kilometrin tien pätkää pitää suolata? Oletan tässä olevan syyn sopimuksessa joka on urakoitsijan ja elyn välillä tehty. Eli urakoitsija saa työstään korvauksen? Ja kun sopimus on tehty, niin siitä maksetaan ja sopimusta ei voi rikkoa. Onko asia näin? En tiedä. Mutta johonkin sopimukseen tällainen typerä suolan levittäminen perustuu.
Ilkka Sarpola
Kuusankoski
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.