Sadun lumoa Kimaran keväässä
Mielipide: Hyvä bisnes perustuu luonnon ylläpitämiseen
Rauhan viesti -kevätkonsertti Ukrainan hyväksi Myllykosken kirkossa
Mielipide: Ratamon yöpäivystyksen lopetus – säkillä valoa pirttiin ja pimeää ulos
Hyvinvointialueen palvelulautakunta: Elimäen, Jaalan ja Miehikkälän terveysasemat lakkautetaan
Akkutehtaasta jätettiin adressi ministereille – CNGR:n mukaan Haminan akkutehdasta ei voida rinnastaa muihin tehtaisiin ratkaisuiltaan
Henkilö: Ahkera mielipidekirjoittaja Jukka Poikolainen herättää vahvoja reaktioita, puolesta ja vastaan – ”Yritän olla humanisti”
Pekka Korpivaara vaatii Kymenlaakson hyvinvointialueen johtajaylilääkärin erottamista – Hyvinvointialue puolustaa johtajaylilääkäriä
Rallicrossia triplasti Tykkimäellä
Tykkimäen huvipuiston kesän uutuuslaite kohoaa 38 metriin
Wiinijuhlat Kuusankoskella
Digiasemalta uutta osaamista yrityksille
Palveleva kangaskauppa
Luksulla valmistaudutaan Tammikuun talkoisiin
Kotihoitoa Kouvolassa - Myö välitetään sinusta!
Mielipide: Ohjeita Ukrainan rajalle autoileville
Venäjän hyökkäys ja siellä käytävä sota on luonut Ukrainaan kriisin. Maasta poistuu massoittain lähinnä naisia ja lapsia, jotka ovat rajalla odottaessaan sekä rajan yli päästyään vailla suojaa ja saniteettitiloja. Majoittautuminen on suuri ongelma eikä asiaa auta se, että esimerkiksi Puolassa Lublinissa on tällä hetkellä vain muutama aste lämmintä ja yöksi on luvattu pakkasta.
Ihan syystäkin suomalaiset ovat heränneet auttamaan ja koska kriisi on näin lähellä, evakot ovat lähinnä naisia ja lapsia on auttamisen halu niin kova, että moni on valmis lähtemään Ukrainan rajalle omalla autolla viemään apua ja tämä on täysin ymmärrettävää. Avun vieminen paikalle omalla autolla oli omakin ensimmäinen reaktioni. Vanhana ammattikuljettajana matka ei olisi edes ylitsepääsemätön.
Pienen harkinnan jälkeen realiteetit kuitenkin palasivat. Jos Suomessa vaikkapa 500 ihmistä ajattelisi samalla tavalla ja lähtisi kohti Puolaa hetken mielijohteesta sen enempää suunnittelematta avustuskuorma päällä olisi meillä kohta oma kriisi siitä, että suomalaisia on joutunut Itä-Euroopassa viranomaisten kanssa vaikeuksiin, heitä on ryöstetty, heillä on auto hajonnut tien päälle tai muuta vastaavaa.
Monella on myös tarve ottaa rajan pinnasta ihmisiä kyytiin ja tuoda Suomeen turvaan. Tässä pitää pitää pää kylmänä. Erilaisten kriisien ja katastrofien lieveilmiöinä on yleensä rikollisuus. Moni rikollinen voi myös helposti käyttää hyväkseen hyvää tarkoittavia ihmisiä, jotka tarjoavat kyytiä. Tavaraa voidaan pyytää ja ottaa vastaan hyvään tarkoitukseen, mutta todellisuudessa se meneekin myyntiin ja rahan keräyksissä on myös omat vaaransa.
Voi olla myös, että Suomi maana, jolla on 1300 kilometriä yhteistä rajaa Venäjän kanssa emmekä kuulu Natoon ei välttämättä ole ihan niitä ensisijaisia kohteita, joihin Ukrainan evakot haluaisivat majoittautua sodan loppumista odottamaan. Tulijoita varmasi kuitenkin riittää ja jo täällä olevat varmasti hoitavat suuren osan tuttujensa logistiikasta. Minusta olisi ensiarvoisen tärkeää, että Ukrainan rajalle ja Ukrainaan vietävä apu olisi koordinoitua ja isoilla harteilla järjestettyä. Tähän pystyy esimerkiksi Punainen Risti. Tärkeää on myös viestintä. Sosiaalisen median aikakaudella moni tahtoo seurata, miten oma apu menee perille ja kuinka se hoidetaan. Tässä erilaisilla avustusjärjestöillä olisi parannettavaa.
Vielä lopuksi. En siis pidä järkevänä sitä, että sadoittain yksityishenkilöitä lähtee pitkin Itä-Eurooppaa ajelemaan omalle ristiretkelleen vailla päämäärää. En kuitenkaan voi sitä estää mutta voin antaa muutaman neuvon matkalle. Itä-Euroopassa autoillessa autossa tulee olla varoituskolmio, ensiapuvälineet, kaksi käyttökelpoista ja renkaan läpimitalle sopivaa rengasstopparia sekä jauhesammutin, jossa sammutusaineen massa on yksi kilogramma. Jos allasi on yli 3500 kiloa painava auto, joka on siis kuorma-autoksi rekisteröity kannattaa jo viroon mennessä olla tiemaksut kunnossa. Puolassa isoimmilla teillä on myös tietulleja. Via Baltica on ihan hyvä tie ajaa kesällä mutta Viron jälkeen liikenne muuttuu monen suomalaisen näkökulmasta välillä erittäinkin hurjaksi ja etenkin Latviassa sattuu muuhun Eurooppaan nähden erittäin paljon liikenneonnettomuuksia. Autoon kannattaa muuten pakata sen normaalin lisäksi paperillinen rekisteritodistus ja vakuutusyhtiöstä saatava green gard. Kansainvälisestä ajokortista ei ole haittaa ja ulkoministeriön sivut kannattaa olla pikavalinnassa pahimpaan varautuen. Muista tehdä myös matkustusilmoitus, jotta Suomen viranomaiset osaavat ottaa sinuun tarvittaessa yhteyttä tai etsiä sinua, jos katoat matkalla.
Olli Kekkonen (ps)
Kotkan kaupunginvaltuutettu
valtuuston 2. varapuheenjohtaja
PS: Kirjoittaja on entinen raskaanliikenteen kuljettaja.
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.