Jaalan hammashoitola sulkeutuu pysyvästi
Leijonarastit on koko perheen ulkoilutapahtuma, jossa pääsee myös suunnistamaan
Go Käyrälampi -tapahtumaan ilmainen bussikuljetus nyt kahdelta eri reitiltä
Xamkista valmistui viime vuonna lähes 2400 korkeakoulutettua
Merikeskus Vellamon yleisötilaisuudessa juhlistetaan taidevälittäjä Hellmuth van Assendelftin muistokokoelmaa
Koiratreffit tuo karvakuonot Karhulan torille
Kymenlaakson vuoden kylä ja maaseututoimijat on valittu
Kotkan kauppatorin kehittäminen jatkuu – Yhteisterassi monipuolistuu, torin kesässä uusia toimijoita ja tapahtumia
Vesitorninkadun eteläinen osa Karhulassa suljetaan väliaikaisesti
Kotkan kaupunki ja Kotka Peace United yhteistyöhön
Kiinteistöillä elinvoimaa Kotkaan
Arjan voitto nivelrikosta
Paikallista terveydenhuoltoa suurella sydämellä!
Monikanavaista mainontaa
Camini Oy tuo ammattitaitoa ja vuosikymmenien kokemuksen Kymenlaakson nuohous- ja ilmanvaihtoalalle
Mielipide: Onnettomuuksien ennaltaehkäisyä ja turvallisuutta tiellä liikkumiseen
Liikenneturvallisuusstrategian tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta kokonaisvaltaisesti kaikkien liikennemuotojen osalta. Strategian keskiössä on laaja-alainen lähestymistapa liikenneturvallisuuteen ja sen toimenpideohjelma sisältää keinoja kaikkien liikennemuotojen turvallisuuden parantamiseksi. Visiona on, että kaikki liikennemuodot olisivat vuoteen 2050 mennessä niin turvallisia, ettei kukaan enää loukkaantuisi tai joutuisi kuolonuhriksi liikenteessä. Mussalon tiellä on tapahtunut yksi kuolemaan johtanut onnettomuus ja yksi vakavaan tapaturmaan johtanut tapahtuma.
Mussalon tien varrella sijaitsee useampi väkirikas asuinalue. Lisäksi alueella on Ruonalan urheiluhalli sekä Savotan liikuntakeskus, joita käyttävät monet kotkalaiset urheiluseurat harjoitustoiminnassaan. Urheiluhallissa harjoittelevat kotkalaiset yleisurheilijat ja jalkapalloilijat. Savotassa treenaavat monet kymmenet telinevoimistelijat ja parkour-harrastajat. Tämä merkitsee sitä, että Mussalon tiellä liikkuvat autolla Kotkan ja Karhulan alueen lapset ja nuoret vanhempineen. Alueella on lisäksi kouluja ja päiväkoteja, mikä lisää liikennettä alueella. Lisäksi on paljon työmatkapolkupyöräilijöitä ja mopoja sekä jalkaisin kulkijoita. Suojatien ylityksiä on monta.
Edellä kuvatun liikenteen lisäksi Mussalon tiellä kulkee kuorma-autoja, linja-autoja sekä normaalimittaisia sekä superpitkiä rekka-autoja Suomen suurimpaan vientisatamaan. Yhdistelmän suurin sallittu kokonaismassa on 60 tonnia.
Tänä päivänä tiellä on monesti pitkiä kääntyviä jonoja. Toiset kääntyvät autot odottavat keskikaistan tuntumassa ohi ajavia autoja. Pitkät raskaat rekka-autot mahtuvat tässä tilanteessa juuri ja juuri ohittamaan henkilöautojonot. Pyöräilijät ja mopot yrittävät selviytyä tästä härdellistä. Huomattavaa on myös se, että tätä kylätietä eikä varsinkaan siltoja ole rakennettu rekkaliikenteelle. Kun tien asfaltti uusittiin jokin aika sitten, se urittui alta aikayksikön. Nyt urien päälle on vedetty uudet täytteet/paikkaukset.
Asiasta on keskusteltu Kotkan kaupungin teknisen johtajan kanssa, mutta asian todettiin olevan Ely-keskuksen asia. Näin onkin. Yhteydenottoni Ely-keskukseen selkiytti asiaa. Tämä asia hoituu, kun kaupunki tekee ensin päätöksen perusteluineen tien sulkemisesta rekka-liikenteeltä. Tämä päätös tulee lähettää Pirkanmaan Ely-keskukseen käsittelyyn.
Täten esitän, että raskas rekkaliikenteen läpiajo tulee saada pois Mussalon tieltä mahdollisimman nopeasti muun liikenteen turvallisuuden takaamiseksi ja ohjata Hyväntuulen tielle. Rekkaliikenteen poistuessa tien kunnossapito helpottuu ja rahaa säästyy. Ps. kysymys on muutamasta liikennemerkistä.
Eeva-Liisa Frilander-Paavilainen
kaupunginvaltuuston varapuheenjohtaja
kuntavaaliehdokas (SDP)
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.