Kotkan kaupunginjohtaja Esa Sirviö palaa töihin
Koko Kouvolan vanhempainillassa pureudutaan siihen, miten selvitä lasten ja nuorten kanssa villissä digiviidakossa
Komisario Palmun älyä, huumoria ja vankkaa logiikkaa Kouvolan teatterin lavalla
Taustatyö tempaisi täysin mukaansa
Kahvila tarjoaa työtä ja kohtaamisia
Taksien pilalle mennyt maine on saatava palautettua
Soiva veistos Kotkan Kuusisessa on vihdoin virallisesti vihitty
Aaltoja! -festivaali tuo muutoksia Kotkan liikennejärjestelyihin
Santalahti Resort Kotkassa investoi ympärivuotiseen luksuslomailuun
Kouvolan kaupunki kutsuu maahanmuuttajaperheet yhteiseen iltaan
Hyvä palvelu tekee iloisen mielen
Kiinteistöillä elinvoimaa Kotkaan
Arjan voitto nivelrikosta
Paikallista terveydenhuoltoa suurella sydämellä!
Monikanavaista mainontaa
Mielipide: Perusasiat kuntoon perusopetuksessa
Miksi meidän perusopetuksen tulokset ovat laskeneet? Olemme olleet alati muutoksessa, jossa uusia hankkeita, oppimissuunnitelmia ja -ismejä on rakennettu, mutta voidaankin kysyä, kuinka tarpeellista tämä kaikki on ollut? Sellaista hetkeä ei ole ollut, jossa opetus ei olisi jonkinlaisessa muutoksessa. Tämä varmasti näkyy koko koululaitoksessa. Miksi pitää korjata tai muuttaa sellaista, joka ei ole rikki?
Meillä on hyviä opettajia, mutta opettajakin on voimaton, jos luokassa on kovin eritasoisia oppijoita ja liian suuret ryhmäkoot. Tämä tasapäistämisen kulttuuri ei toimi. Avoimet luokat yhdistettynä liian suuriin ryhmäkokoihin on haaste koululaisille, jotka tarvitsevat rauhaa, ohjausta ja häiriötöntä opiskelua. Tarvitsemme erityisluokkia, jossa jokainen voi opiskella oman tasoisessa ryhmässään. Ala-asteella ei tule olla liiallista itseohjautuvuutta tai valinnaisuutta, vaan opetusta. On myös käsittämätöntä, että peruskoulusta pääsee läpi ilman kunnollista kirjoitus- ja lukutaitoa. Vaikka käytämmekin paljon tietotekniikkaa, kehittää käsin kirjoittaminen kognitiivisia kykyjä, eli aivojen tallennus ja tiedonhankintaa monella tavalla. Perusasiat on opittava ensin ja vasta sitten voi siirtyä sovellettuun vaiheeseen. Lukemisen ja kirjoittamisen osaamattomuus kertaantuu negatiivisesti, kun menemme koulutuspolulla seuraaviin asteisiin.
Meidän on palautettava perusasioihin ja palautettava opettajien auktoriteetti. Tähän yksi keino on se, että jos et omaa riittäviä taitoja ja tietoja, joudut kertaamaan ja mikäli et läpäise, niin tuplaat luokan. Me tarvitsemme numeroarviointia, jolloin voimme mitata missä tasossa oppilas menee. Peruskoulusta ei tule päästä eteenpäin, ellei ole oppinut vaadittavaa perusosaamista. Tämä kaikki antaa myös motivaation opiskella, jotta pääsee eteenpäin. Puhelimet, niin kuin häiriökäyttäytyminenkin tulee myös poistaa oppitunneilta. Mikäli tämä vaatii lakimuutosta, niin sellainen on seuraavalla hallituskaudella tehtävä. Perusasiat kunniaan ja ideologia vähemmälle.
Joni Mörk
eduskuntavaaliehdokas (ps.),
Kouvola
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.