Anjalassa ja Voikkaalla torjutaan vieraskasveja talkoilla
Missä ammut on?
Kansanmusiikki raikaa Kymenlaaksossa
Kädet saveen ja kuplivaa lasiin
Wiipurintien markkinat vie jälleen keskiajan tunnelmiin
Tapio Heino jäi eläkkeelle mutta ei vielä kiikkustuoliin
K-Market Hovinsaari saa uuden kauppiaan
Keskikosken museosillan painorajoitus Kouvolassa muuttuu
Mielipide: Presidentti ja Pride
Työ Kymenlaakson luonnon eteen toi ympäristöpalkinnon
Hyvä palvelu tekee iloisen mielen
Kiinteistöillä elinvoimaa Kotkaan
Arjan voitto nivelrikosta
Paikallista terveydenhuoltoa suurella sydämellä!
Monikanavaista mainontaa
Mielipide: Perusasiat kuntoon perusopetuksessa
Miksi meidän perusopetuksen tulokset ovat laskeneet? Olemme olleet alati muutoksessa, jossa uusia hankkeita, oppimissuunnitelmia ja -ismejä on rakennettu, mutta voidaankin kysyä, kuinka tarpeellista tämä kaikki on ollut? Sellaista hetkeä ei ole ollut, jossa opetus ei olisi jonkinlaisessa muutoksessa. Tämä varmasti näkyy koko koululaitoksessa. Miksi pitää korjata tai muuttaa sellaista, joka ei ole rikki?
Meillä on hyviä opettajia, mutta opettajakin on voimaton, jos luokassa on kovin eritasoisia oppijoita ja liian suuret ryhmäkoot. Tämä tasapäistämisen kulttuuri ei toimi. Avoimet luokat yhdistettynä liian suuriin ryhmäkokoihin on haaste koululaisille, jotka tarvitsevat rauhaa, ohjausta ja häiriötöntä opiskelua. Tarvitsemme erityisluokkia, jossa jokainen voi opiskella oman tasoisessa ryhmässään. Ala-asteella ei tule olla liiallista itseohjautuvuutta tai valinnaisuutta, vaan opetusta. On myös käsittämätöntä, että peruskoulusta pääsee läpi ilman kunnollista kirjoitus- ja lukutaitoa. Vaikka käytämmekin paljon tietotekniikkaa, kehittää käsin kirjoittaminen kognitiivisia kykyjä, eli aivojen tallennus ja tiedonhankintaa monella tavalla. Perusasiat on opittava ensin ja vasta sitten voi siirtyä sovellettuun vaiheeseen. Lukemisen ja kirjoittamisen osaamattomuus kertaantuu negatiivisesti, kun menemme koulutuspolulla seuraaviin asteisiin.
Meidän on palautettava perusasioihin ja palautettava opettajien auktoriteetti. Tähän yksi keino on se, että jos et omaa riittäviä taitoja ja tietoja, joudut kertaamaan ja mikäli et läpäise, niin tuplaat luokan. Me tarvitsemme numeroarviointia, jolloin voimme mitata missä tasossa oppilas menee. Peruskoulusta ei tule päästä eteenpäin, ellei ole oppinut vaadittavaa perusosaamista. Tämä kaikki antaa myös motivaation opiskella, jotta pääsee eteenpäin. Puhelimet, niin kuin häiriökäyttäytyminenkin tulee myös poistaa oppitunneilta. Mikäli tämä vaatii lakimuutosta, niin sellainen on seuraavalla hallituskaudella tehtävä. Perusasiat kunniaan ja ideologia vähemmälle.
Joni Mörk
eduskuntavaaliehdokas (ps.),
Kouvola
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.