Anjalassa ja Voikkaalla torjutaan vieraskasveja talkoilla
Missä ammut on?
Kansanmusiikki raikaa Kymenlaaksossa
Kädet saveen ja kuplivaa lasiin
Wiipurintien markkinat vie jälleen keskiajan tunnelmiin
Positiivisin kotkalainen 2025 finalistit julkaistu
Kouvolan kaupunki tarkistaa kiinteistörajoja ja rajamerkkejä
Tapio Heino jäi eläkkeelle mutta ei vielä kiikkustuoliin
K-Market Hovinsaari saa uuden kauppiaan
Kotkassa maan kolmanneksi parhaat hampurilaiset – Kouvola sijalla viisi
Hyvä palvelu tekee iloisen mielen
Kiinteistöillä elinvoimaa Kotkaan
Arjan voitto nivelrikosta
Paikallista terveydenhuoltoa suurella sydämellä!
Monikanavaista mainontaa
Mielipide: RR-hankkeen kokoa pienennettävä välittömästi
Kehitysyhtiö Kinnon johtoporras on yllätetty housut kintuissa toistuvasti. Eräiden poliitikkojen yritykset tukea Kinnon linjaa vaikuttavat surkeilta virityksiltä. Jos Urho Kekkonen ja Adolf Ehrnrooth eläisivät, niin ehkäpä he ajaisivat Kouvolaan antamaan päättäjille satikutia. Kouvolan virkamiehistä ei ole vieläkään riittäviin "siivoustalkoisiin" kertarytinällä.
Ymmärtävätkö päättäjät vieläkään, että RR-terminaalin ykkösvaihe on suunniteltu puolet suuremmaksi kuin Saksan suurimpiin kuuluva 22–24 hehtaarin Duisburg? Duisburgin ja Kiinan välillä kulkee viikoittain 35–40 konttijunaa. Toinen jättiterminaali Rotterdamissa, Euromax Terminaali on kooltaan 84 hehtaaria ja siellä käsitellään vuodessa kolme miljoonaa konttia. Vertailuaineistonkin perusteella Kouvolan ainoa vaihtoehto on hankekoon merkittävä pienentäminen – välittömästi.
Kehitysjohtaja Petteri Portaankorva julisti jo vuoden 2017 lopun moottoriratapalaverissa ilosanomaa, että kohta on Keski-Eurooppa niin tukossa, että kontteja alkaa virrata Suomen kautta kiertotietä. Samaa kiertotie-mantraa julisti Kinnon Martti Husu vielä menneenä syksynä Ylen paikallisuutisille. Kouvolan korkeimpaan virkamiehistöön nuo puheet taisivat upota kuin kuuma veitsi voihin. Ei sodassakaan kenraalisto voi ulkoistaa substanssiosaamista muualle, kuten kaupunginjohtaja Marita Toikka taisi tehdä virkavastuunsa alkumetreillä RR-hankkeen osalta. Kouvolan EU-tukihakemuksessa sanotaan selvästi, että RR-hankkeen volyymit perustuvat Kouvolan ja Kiinan väliseen liikenteeseen.
Kouvolan päättäjien tulisi muistella, mitä tapahtui naapurille Raatteen Tiellä. Mahtikäskyn mukaisesti toimittiin, eikä kurssia ollut lupa muuttaa tilannekuvan mukaiseksi. Tulos oli sitten sen mukainen. Ratkaisuehdotukseni on, että RR-kentän länsipäätyyn, keskiosaan ja itäpäätyyn asetetaan välittömästi myyntiin olemassa olevalle louhekentälle ja kovalle mäntykankaalle teollisuustontteja 17–19 hehtaarin verran, siitäkin huolimatta, että EU-tuen määrä voisi osittain pienentyä. Jos tonttikauppa kävisi ehdotukseni mukaisesti jo ykkösalueella, niin EU-tuen osittainen palauttaminen olisi mahdollisesti sen väärti. Ehdotukseni mukaiset tontit olisivat lähestulkoon samantien myyntikelpoisia – toisin kuin virkamiesten jäykät tonttitoimet, jolloin tontit olisivat luovutuskelpoisia vasta 2022.
Sain viime viikolla Keski-Euroopasta viestin, että Kouvolan RR-hanke on kokonsa puolesta sekä volyymiarvionsa puolesta suuri kupla. Viestissä kirjoitettiin, että Kouvolan kautta ei tule ikipäivänä kulkemaan rahtia Portaankorvan ja Husun esittämän oletuksen mukaisesti. Lisäksi sain viestiä, että Kouvolan edustajien puheet Venlon logistiikkaseminaarissa eivät olisi pitäneet paikkaansa. Lopuksi todettiin, että kyseisessä maassa joka ikinen osittain tai kokonaan julkisella rahoituksella toteutettu RR-hanke on mennyt totaalisesti mönkään.
Kouvola siis jatkaa kulkuaan omalla Raatteen Tiellään. Kaiken tämän faktan perusteella on kerrassaan surkeaa seurattavaa kaupungin laimeat Kinnosäästöt. Kaikkea faktaa ei ole vielä edes ehditty lyödä tiskiin.
Janne Sutela
Valkealasta kotoisin
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.