Kimmo Rahkamo Haminan Energian toimitusjohtajaksi
Mielipide: ”Vahvoista välittävä Suomi”
Karhulan uimahalli kiinni yli vapun – Katariinan huoltosulku siirtyy
Petteri Orpo vieraili Kotkassa
Kymen Kamerat on Vuoden Kameraseura 2023
Akkutehtaasta jätettiin adressi ministereille – CNGR:n mukaan Haminan akkutehdasta ei voida rinnastaa muihin tehtaisiin ratkaisuiltaan
Henkilö: Ahkera mielipidekirjoittaja Jukka Poikolainen herättää vahvoja reaktioita, puolesta ja vastaan – ”Yritän olla humanisti”
Rallicrossia triplasti Tykkimäellä
Mauno kutsuu kävelylle hyvä asian puolesta
Tykkimäen huvipuiston kesän uutuuslaite kohoaa 38 metriin
Digiasemalta uutta osaamista yrityksille
Palveleva kangaskauppa
Luksulla valmistaudutaan Tammikuun talkoisiin
Kotihoitoa Kouvolassa - Myö välitetään sinusta!
Miun & ihanan kaupan tarina
Mielipide: Toivotaan uuden tieliikennelain muuttavan ajotottumuksiamme
Ilolla tervehdin uutta tieliikennelakia, jossa vaaditaan liikenteen aktiivista seuraamista, eikä vain oikeutta ajaa ensin. Meillä Suomessa kun on sellainen tapa, että kun on oikeus ajaa ensin, niin siitä me pidämme kiinni. Silloin valitettavasti sen muun liikenteen seuraaminen unohtuu täysin ja altistuminen vaaratilanteille on selviö.
Ammattikuljettana tulee liikennettä seurattua hieman aktiivisemmin, niin ihmettelen myös sellaista havaintoa, että jotkut ajavat korvalaput korvilla ja saattavat kuunnella musiikkia – verrattavissa matkapuhelimeen. Varsinkin kaupungissa erottuu tällaista käyttäytymistä hyvin usein. Siinä jos missä keskittyminen on jossain muussa kun ajamisessa. Näitä samanlaisia vaaroja aiheuttavat myös pyöräilijät ja jalankulkijat.
Meillä Suomessa on myös se inhottava ajokulttuuri, että kiilamme toisten eteen välittämättä väistämisvelvollisuudesta. Ajatellaan jotenkin sillä tavalla, että kyllä se väistää koska minulla on kiire. Varsinkin raskaan liikenteen kuljettajana joskus tuntuu, että henkilöautojen pitää päästä eteen vaikka henki menisi, ja joskus on mennytkin. Ajoneuvoyhdistelmän kuljettajia joskus mietin, miten he pärjäävät ja kaiketi hyvin pärjäävät. Heidän ajamilla vehkeillä painovoimat ovat ihan eri mittaluokkaa, kuin esimerkiksi bussissa.
Uusi laki vaatii, että vaikka meillä on etuajo-oikeus niin meidän pitää huolehtia myös siitä, että sieltä kolmion takaa saattaa joku tulla eteen ja sitä pitää varoa. Tämä laki on hyvä! Toivotaankin, että laki muuttaa ajoasenteitamme turvallisempaan suuntaan. Tietenkään poliisilla ei ole resursseja valvoa tällaista lain kohtaa. Ehdotukseni olisikin, että vilkkaampiin risteyksiin asennettaisiin kameravalvonta ja suuret maksusitoumukset mm. kiilaamisrikkomuksista tai liikenteen seuraamatta jättämisestä. Nämä kiilaustilanteet kun ovat erittäin vaarallisia, ja niiden vuoksi on ihmishenkiäkin mennyt ja vain mitättömän kiireen takia.
Myös liian alhaista nopeutta ajavat ovat saamassa hieman kuritusta, kun uusi laki vaatii vähimmäisnopeutta. Tuskin tätäkään poliisi millään tavalla pystyy valvomaan, eikä varmaan haluakaan. Onhan laki jonkinlainen signaali köröttelijöille, että joutuvat ottamaan muutkin tienkäyttäjät huomioon.
Suomessa on kuitenkin liikennekulttuuri melko hyvässä mallissa, ja on parantunutkin viime vuosina verrattuna muutamiin muihin Euroopan maihin. Esimerkiksi on käynyt silmään, että jalakulkijoiden väistäminen suojatielle tultaessa on paranemaan päin.
Tuon kiilaamisen kun vielä saataisiin kuriin ja turhat ylinopeudet, niin se olisi vielä loistavampi parannus! Kouvolan kaupungin soisi myös tarkistavan risteyksiä, joissa väistämisvelvollisuus on päin honkia. Kyllä väistäminen kuitenkin pitäisi asettaa sinne hiljaisemmalle katuosuudelle. Ylipäätään auto on tappoväline väärissä käsissä. Toivotaan myös, että henkilöautot eivät muutu ambulansseiksi, kun tulevaisuudessa saa ajaa tiukoissa tilanteissa hätävilkut kytkettyinä.
Ilkka Sarpola
Kuusankoski
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.