Rauhan viesti -kevätkonsertti Ukrainan hyväksi Myllykosken kirkossa
Mielipide: Ratamon yöpäivystyksen lopetus – säkillä valoa pirttiin ja pimeää ulos
Hyvinvointialueen palvelulautakunta: Elimäen, Jaalan ja Miehikkälän terveysasemat lakkautetaan
Mielipide: Kok–PS-hallitus vastaa Kouvolan yöpäivystyksen kohtalosta
Pääesiintyjänä tuplatohtori Loviisasta
Akkutehtaasta jätettiin adressi ministereille – CNGR:n mukaan Haminan akkutehdasta ei voida rinnastaa muihin tehtaisiin ratkaisuiltaan
Henkilö: Ahkera mielipidekirjoittaja Jukka Poikolainen herättää vahvoja reaktioita, puolesta ja vastaan – ”Yritän olla humanisti”
Pekka Korpivaara vaatii Kymenlaakson hyvinvointialueen johtajaylilääkärin erottamista – Hyvinvointialue puolustaa johtajaylilääkäriä
Rallicrossia triplasti Tykkimäellä
Mauno kutsuu kävelylle hyvä asian puolesta
Wiinijuhlat Kuusankoskella
Digiasemalta uutta osaamista yrityksille
Palveleva kangaskauppa
Luksulla valmistaudutaan Tammikuun talkoisiin
Kotihoitoa Kouvolassa - Myö välitetään sinusta!
Mielipide: Tyhjästäkin yritetään nyhjästä ja runsauden keskellä voidaan nyhjätä
Vuosia sitten vierailin Pohjanmaalla jossain yrittäjätapaamisessa. Kokoontumispaikalla oli juliste, jossa logistiikka Amerikasta Pacificiin ja Jäämereltä Afrikkaan jotenkin kummasti risteytyivät justiinsa tuossa paikassa, keskellä ei mitään, tiettömässä ja satamattomassa paikassa. Mutta olihan siellä häjyhistoria ja sitä hyödynnettiin oopperoita myöten. Kotka ja Kymenlaakso mittavine historioineen elivät tuolloinkin keskellä loistavia logistisia edellytyksiä, niin vaakasuorassa kuin myös pystysuorassa suunnassa.
Juuri nyt vaakasuorat virtaukset tökkivät itäsuunnassa, kun Venäjän erikoisoperaatio Ukrainassa näyttää sujuvan yhä vaan erikoisemmin ja erikoisemmin. Tätä ennen yhteys Kotka-Sillamäki olisi ilmeisesti pitänyt nostaa presidenttitasolle suoran kulkuyhteyden saamiseksi Suursaaren itäpuolitse, ehkä venäläisvarustamolle. Nopeat alukset olisivat voineet ja ehkä joskus vielä voivat sukkuloida kattavasti Itä-Suomenlahdella. On siis katsottava myös ongelmien yli tulevaan. Uuden teknologian liiketoimintaa tänne onkin jo saatu.
Missään Suomessa ei ole meihin verrattavia historiallisia tapahtumapaikkoja, mutta niiden hyödyntäminen aluemarkkinoinnissa on jäänyt kovin vähälle. Meillä on ollut erinomaiset mahdollisuudet ottaa vaikka kymmenen prosenttia Helsingin ruuhkia lisäävästä Suomenlahden pystysuorasta liikenteestä, mutta ei ole otettu. Nytkin voisi toimia. Kolme sataa miljoonaa korvamerkittyä euroa on tiettävästi juuri irronnut Saimaan kanavan ja Pohjois-Karjalan itäliikenteen investointien peruuntumisesta.
Yli kymmenen vuotta on turhautumiseen asti ajettu näkemystä ja ajatusmallia mittavasta matkailu- ja kuljetusreitistä Jäämereltä Välimerelle. Siinä Kotka olisi sekä toiminnallisesti että tulevana hyödyntäjänä ehdoton kunkku. Virumaan kanssa syntyisi samalla seprakauppaa tuhatkertaisesti suurempi markkinatalouden kaksoiskeskittymä. Siis olisi. Mutta ei ole. Pitäisi olla. Jossain on joku vika.
Pertti Huhtanen
Kotka
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.