Sadun lumoa Kimaran keväässä
Mielipide: Hyvä bisnes perustuu luonnon ylläpitämiseen
Rauhan viesti -kevätkonsertti Ukrainan hyväksi Myllykosken kirkossa
Mielipide: Ratamon yöpäivystyksen lopetus – säkillä valoa pirttiin ja pimeää ulos
Hyvinvointialueen palvelulautakunta: Elimäen, Jaalan ja Miehikkälän terveysasemat lakkautetaan
Akkutehtaasta jätettiin adressi ministereille – CNGR:n mukaan Haminan akkutehdasta ei voida rinnastaa muihin tehtaisiin ratkaisuiltaan
Henkilö: Ahkera mielipidekirjoittaja Jukka Poikolainen herättää vahvoja reaktioita, puolesta ja vastaan – ”Yritän olla humanisti”
Pekka Korpivaara vaatii Kymenlaakson hyvinvointialueen johtajaylilääkärin erottamista – Hyvinvointialue puolustaa johtajaylilääkäriä
Rallicrossia triplasti Tykkimäellä
Tykkimäen huvipuiston kesän uutuuslaite kohoaa 38 metriin
Wiinijuhlat Kuusankoskella
Digiasemalta uutta osaamista yrityksille
Palveleva kangaskauppa
Luksulla valmistaudutaan Tammikuun talkoisiin
Kotihoitoa Kouvolassa - Myö välitetään sinusta!
Mielipide: Unohtunut Kymenlaakson etu ja ratayhteydet
Kymenlaakso on historiallisesti melko yhtenäinen kokonaisuus. Maakunnalla on hyvät edellytykset menestyä tulevaisuudessa. Tämä kuitenkin edellyttää, että päätöksenteossa Kymenlaakson etu todella huomioidaan. Pelkkä väite ei riitä, vaikka sitä toistaisi useampaankin kertaan.
Viime aikoina olemme voineet lukea melko huolestuttavia kannanottoja liittyen Kymsoteen ja rautatieinvestointeihin. Luottamusta ja toiveikkuutta herätti kuitenkin maakuntajohtaja Jaakko Mikkolan kannanotto Kymen Sanomissa 24.9. kun hän totesi: ”Kymenlaakson kokonaisetu on maakuntaliitossa aina edellä.”
Miksi Kymenlaaksossa on kuitenkin lähdetty ajamaan ratahankkeita ilman maakunnan yhtenäistä näkemystä? Tämä ei ole Kymenlaakson etu, eikä myöskään hanketta ajavan kaupungin etu. Asia on kuitenkin edennyt siten, että tällä hetkellä selvitetään kahta eri ratahanketta, joista kumpikaan ei välttämättä ole Kymenlaakson edun mukainen.
Itäinen rantarata on hyvin perusteltu Kotkaan ja Haminaan asti, mutta radan jatkoa Haminasta Luumäelle ei voi perustella Kymenlaakson yhteisellä edulla. Itärata-vaihtoehdosta on melko vaikea löytää mitään taloudellista perustetta. Se ohjaisi tavaraliikenteen Kymenlaaksosta Uudellemaalle. Tästä seuraisi pitkällä tähtäimellä logistiikkakeskusten siirto Kouvolasta kohti pääkaupunkiseutua ja Haminakotkan sataman näivettyminen. Väistämättä tulee mieleen kysymys: ”Mitkä ovat hankkeen päätoimijoiden motiivit”. Kymenlaakson etu se ei ole.
Kymenlaakson pitäisi etsiä pikaisesti yhteinen näkemys ratalinjauksesta, jossa Kotka-Kouvola -yhteys säilyy tavaraliikenteen pääväylänä ja joka jatkossa kehittyy myös henkilöliikenteen merkittäväksi yhteysväliksi. Tämä avaa portin myös Itäisen pohjois-etelä-suuntaisen pääradan syntymiselle tulevaisuudessa ja on siten merkittävä koko Kaakkois-Suomen kannalta.
Annika Aalto-Partanen (vihr.)
Juha Attenberg (vihr.)
Mervi Haakana (vihr.)
Tiina Rosberg (vihr.)
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.