Siivouspäivänä ilmainen myyntipaikka kirpputorimyyjille
Suurin osa Kouvolan matonpesupaikoista on avattu
Kouvolan katuvalot sammuvat kesäksi
Google investoi miljardin Haminaan
Goodwill Kouvola avaa ovensa
Pekka Korpivaara vaatii Kymenlaakson hyvinvointialueen johtajaylilääkärin erottamista – Hyvinvointialue puolustaa johtajaylilääkäriä
Kokoomuksen vappujuhla Kotkassa Sapokassa – Vihreiden Karhulan Jokipuistossa
Yritysten hankkeisiin on haettavissa miljoonia euroja EU-rahaa tänä vuonna
Kimmo Rahkamo Haminan Energian toimitusjohtajaksi
Kotkan kesä avautuu jo toukokuussa
– Somen kautta saa ohjattua ihmisiä omille verkkosivuille tai verkkokauppaan, sanoo Jenna Maaskola. Kuvassa myös pieniamerikanpaimenkoira Koda.
Veli-Pekka Kelloniemi
”Yrityksille on tärkeää olla somessa” – Jenna Maaskola auttaa yrityksiä sosiaalisen median suhteen
Veli-Pekka Kelloniemi
Sosiaalinen media toimii yrityksille hyvänä käyntikorttina.
– Nykyään some toimii hakukoneena Googlen sijaan, monet etsii palveluita, vaikkapa ravintolaa ensimmäisenä somesta. Tänä päivänä yrityksille on tärkeää olla somessa, kertoo Boosti Median yrittäjä Jenna Maaskola.
Pahin virhe yritykselle some-kanavien puuttumisen ohella on niiden liian vähäinen sisältö.
– Voi olla, että toivotetaan vain hyvää joulua ja vappua. Kyllä siellä pitää olla muutakin sisältöä, naurahtaa Maaskola.
Juuri tähän sisällöntuottamiseen Maaskolan yritys tarjoaa apua.
– Olen luova ja visuaalinen ihminen, ja some-puolella pääsen toteuttamaan itsessäni tätä puolta. Luon yrityksille sisältöä kuvien ja tekstin muodossa eri sosiaalisten medioiden kanaviin.
Isoilla firmoilla on usein markkinointiosasto, joka hoitaa sosiaalisen median. Pienemmillä firmoilla se voi jäädä tekemättä osaamisen tai ajan puutteen vuoksi.
– Voin tehdä sisältöä avaimet käteen -periaatteella tai voin olla apuna vain jossain asiassa.
Maaskolalla on laaja yhteistyö- ja yrittäjäverkosto muihin alan toimijoihin.
– Jos en osaa jotain, niin verkostosta löytyy monipuolisesti apua ja saadaan nopeallakin aikataululla kivoja projekteja toteutettua.
Paljonko on sitten riittävästi some-sisältöä? Pitääkö olla jatkuvasti päivittämässä kanavia?
– No, kaksi-kolme postausta viikossa riittää säännölliseksi sisällöksi, muutamalla eri aiheella. Liikaakin sisältöä voi tehdä, jos tulee joka päivä monta postausta. Liika on liikaa.
Maaskolan mukaan yrityksessä on hyvä olla kuukausittainen sisältösuunnitelma, ja somen päivittämistä on hyvä jakaa useammalle henkilölle, ellei ole yksinyrittäjä.
– Silloin se ei tunnu kenellekään pakkopullalta. Ja palvelun voi tosiaan aina myös ulkoistaa kokonaan tai osittain.
Nykyisin sosiaalisen median kanavia on todella paljon.
– Niissä tavoittaa erilaisia kohderyhmiä. Facebookilla tavoittaa lähtökohtaisesti iäkkäämpää porukkaa kuin vaikkapa Instagramilla. Kaikkein nuorimmat tavoittaa TikTokilla. Yritykselle LinkedIn on myös tärkeä kanava.
Maaskolan mukaan myös sisältö on tehtävä kohderyhmien mukaan ja sen tulee olla kiinnostavaa ja visuaalisesti mielenkiintoisen näköistä.
– Hyvä esimerkki hauskasta some-kanavasta on Verohallinnon TikTok-tili. He osaavat tehdä hieman tylsästäkin aiheesta hauskaa sisältöä, joka saa valtavasti näyttökertoja.
Yrityksilläkin olisi hyvä olla kykyä heittäytyä ja luoda rohkeaa sekä erottuvaa sisältöä someen.
– Erityisesti yksinyrittäjän tulee uskaltaa tuoda itseään esiin. Moni yrittäjä on ollut ensin että ei, mutta on sitten rohkaistunut tekemään sisältöä, jossa on itse mukana omilla kasvoilla.
Maaskola perusti some- ja myyntipalveluita tarjoavan yrityksensä noin vuosi sitten.
– Tein aiemmin erilaisia myyntitöitä ja haaveilin pitkään yrittäjyydestä, sillä kaipasin työhöni enemmän omaa vapautta sekä halusin työskennellä kahden intohimoni parissa, somen ja myynnin. Sitten otin itseäni niskasta kiinni ja tein päätöksen.
Maaskola asuu Kouvolassa, mutta työskentelee etänä ympäri Suomea.
– Tämä työ ei ole niin paikkaan sidottua. Tarjoan myös monipuolisesti erilaisia myyntipalveluita yrityksille, mm. asiakashankintaa ja tapaamisten sopimista.
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.