Kouvolan Kuntotalon ja teatterin välinen yhdyssilta puretaan
Kenelle Kotkan kaupungin taidepalkinto 2025? Ehdota suosikkiasi!
Kymenlaaksontien uudet bussipysäkit avattu käyttöön Kouvolassa
Auto- ja rautakauppa siivitti K-ryhmää kasvuun Kymenlaaksossa
Mehiläinen avaa Kotkassa tapaturmapäivystyksen
Taksien pilalle mennyt maine on saatava palautettua
Soiva veistos Kotkan Kuusisessa on vihdoin virallisesti vihitty
Aaltoja! -festivaali tuo muutoksia Kotkan liikennejärjestelyihin
Kahvila tarjoaa työtä ja kohtaamisia
Santalahti Resort Kotkassa investoi ympärivuotiseen luksuslomailuun
Hyvä palvelu tekee iloisen mielen
Kiinteistöillä elinvoimaa Kotkaan
Arjan voitto nivelrikosta
Paikallista terveydenhuoltoa suurella sydämellä!
Monikanavaista mainontaa
Mielipide: Itämeri tarvitsee suojelua – nyt, ei myöhemmin
Itämeri ja Suomenlahti osoittivat jo hetken ajan paranemisen merkkejä, ja kadonnutta lajistoa alkoi palata juurilleen. Viime vuodet ovat kuitenkin tuoneet huolestuttavia merkkejä: sinileväkukinnat lisääntyvät, happikato pahenee, ja rehevöityminen kiihtyy. Tämä kehitys on pysäytettävä heti – ja suunta käännettävä takaisin parempaan.
Meidän täällä Kymenlaaksossa on huolehdittava siitä, ettei sinänsä tarpeellinen ja kaikkia hyödyttävä vihreä siirtymä johda siihen, että akkuteollisuus muodostuu uudeksi Itämerta saastuttavaksi kuormituslähteeksi. Vaikka Kotkaan mahdollisesti sijoittuva akkuteollisuus ei tämänhetkisen tiedon mukaan uhkaa Itämerta, Haminan hanke sen sijaan voi olla merkittävä riski. Itämeri on yhteinen, eikä yksikään rannikkokaupunki voi sulkea silmiään sen tilasta.
Toinen vakava uhka Itämeren ja Suomenlahden suojelulle on Venäjä ja erityisesti Pietarin jätevedenpuhdistamo. Sen tehokas toiminta on elintärkeää Itämeren hyvinvoinnille, ja kansainvälisin poliittisin keinoin on löydettävä ratkaisu, jolla varmistetaan Venäjän vastuunkanto merensuojelussa.
Ympäristöuhkien lisäksi Itämerta varjostaa kasvava turvallisuusriski. Venäjän niin sanottu "varjolaivasto" on lisääntynyt alueella, ja se aiheuttaa sekä sotilaallisia että ympäristöllisiä uhkia. Laivojen liikkeet ja mahdolliset ympäristötuhojen riskit on otettava vakavasti, sillä jo nyt on herännyt huoli siitä, millaisia päästöjä tai muita vaikutuksia tämä varjotoiminta voi aiheuttaa Itämerelle. Alueellisen turvallisuuden ja ympäristön suojelun on kuljettava käsi kädessä – Itämerta ei saa päästää muuttumaan geopoliittisten pelien uhriksi.
Kotkassa jokaisen päätöksen yhteydessä on arvioitava vaikutukset Itämereen ja pyrittävä vaikuttamaan myös valtiovallan linjauksiin. Itämeri ei kestä viivyttelyä – toimia tarvitaan nyt.
Ilona Snygg (vihr.)
Kotka
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.