Kymenlaakson yrityksissä arvostetaan tietoturvaa – Käytännöissä edelleen parantamisen varaa
Kotkan kaupunginteatterin Aino A. -näytelmä on valittu Tampereen Teatterikesän pääohjelmistoon
Bymanilta soolomateriaalia ja paikalliskiertue
Mielipide: Hyvin- vai pahoinvointivaltio?
Kotkassa päästään tänäkin kesänä maksutta tuurilla Lehmään
Pekka Korpivaara vaatii Kymenlaakson hyvinvointialueen johtajaylilääkärin erottamista – Hyvinvointialue puolustaa johtajaylilääkäriä
Henkilö: Ahkera mielipidekirjoittaja Jukka Poikolainen herättää vahvoja reaktioita, puolesta ja vastaan – ”Yritän olla humanisti”
Rallicrossia triplasti Tykkimäellä
Kokoomuksen vappujuhla Kotkassa Sapokassa – Vihreiden Karhulan Jokipuistossa
Yritysten hankkeisiin on haettavissa miljoonia euroja EU-rahaa tänä vuonna
Wiinijuhlat Kuusankoskella
Digiasemalta uutta osaamista yrityksille
Palveleva kangaskauppa
Luksulla valmistaudutaan Tammikuun talkoisiin
Kotihoitoa Kouvolassa - Myö välitetään sinusta!
Mielipide: Kouvola on maaseutukaupunki
Kouvolaa on voitu aina pitää maaseutukaupunkina. Kaupungista ei saada metropolia, vaikka mitä yritettäisiin. Tämä tulisi niin luottamushenkilöiden kuin myös viranhaltijoidenkin ymmärtää sekä sisäistää.
Kouvolan vahvuus piilee maaseudussa, joka tarjoaa paljon enemmän kuin perinteistä maa- ja metsätaloutta. Kouvolan maaseutu edustaa rauhallista ja väljää asuinympäristöä, joka kiinnostaa niitä, jotka eivät halua asua tiiviissä kaupunkitaajamassa ja jotka nauttivat luonnon läheisyydestä. Nyky-Kouvolassa maaseutu on kohdannut monenlaisia muutoksia, ja kaupungin tarjoamat palvelut haja-asutusalueilla ovat supistuneet supistumistaan. Tämä asettaa haasteita erityisesti lapsiperheille, joiden on usein matkustettava pitkiä matkoja töihin, kouluun ja harrastuksiin.
Monet palvelut onkin jo nyt totuttu hakemaan kauempaa. Osa asioi jo mielellään Kouvolan talousalueen ulkopuolella, kun palveluja ei lähellä ole ja pitkiin matkustamisiin on jouduttu tottumaan. Jos vanhemmat ovat tottuneet liikkumaan pitkiä matkoja töihin sekä harrasteisiin, niin tarvitseeko pienten lasten myös istua useita tunteja päivässä päästäkseen kouluun? Tai jos asutuksen vieressä on vanhempien työpaikka, niin tuleeko vanhempien ajaa lasten hoitoon kuljettamisen takia 100 kilometriä per päivä?
Nämä mainitsemani seikat eivät toki kohdistu pelkästään pohjois-Valkealaan, vaan tilanne on sama ympäri Kouvolaa. Ja mietitään vaikka itä-rataa: sen toteutumisesta käydään sinnikästä juupas-eipäs keskustelua. Sen vuoksi jaksetaan kyllä pyöritellä papereita jos jonkinlaisia ja tehdä suunnitelmia siitä, miten pääsisi Helsinkiin töihin vaikka vartin nykyistä nopeammin. Sinänsä on tietysti hyvä, jos ruuhka-Suomessa töissä käyvä asuu Kouvolassa ja jopa siellä idyllisellä maaseudulla. Mutta annas olla kun asia liittyykin pieniin lapsiin, taikka pienten lasten perheeseen, niin 20 minuutin lisäys koulumatkaan ei olekaan mitään kunhan Hesaan vain päästään sukkelasti. Pienten lasten kustannuksella ratsastetaan nyt paljon. Ja he ovat niitä, jotka tämän sirkuksen loppujen lopuksi tulevat maksamaan.
Kulttuuriakin pitää saada. Kaupunkiin koitetaan saada uutta teatteria puoliväkisin. Taas vähän pahaa pelkään, että kuka sen maksaa. Tietenkin ne, joilta on ensin viety lähikoulu ja jotka on laitettu istumaan sinne linja-autoon koulumatkojaan useammaksi tunniksi. Kulttuuritarjontaa tulee kaupungin toki järjestää. Se sivistää niin nuoria kuin varttuneempaa väestöä. Mutta tarvitaanko jokaiseen kaupunkiin ikioma teatteri? Kouvolan kaupungista on nyt haluttu myydä kaikki sellainen, minkä voi rahaksi muuttaa ja entisiä omia tiloja vuokrataan nyt. Voisiko tuo teatterikin olla niin, että tehtäisiin yhteistyötä muiden lähikaupunkien kanssa? Mentäisiin esityksiin vaikka linja-autolla ja kaupunki tarjoaisi kuljetuksen. Vaikka alkuun kokeiltaisiin 20 bussilastillista viikko joista kustannus 1000e/ bussi. Ollaan aktiivisia ja toteutetaan tuo kaava joka viikko. Vuosikustannus olisi noin miljoona euroa. Tällä kaavalla suhteessa suunniteltuun investointiin koko teatteritarjontaa hoidettaisiin 30 vuotta! Samalla kulttuurin tarjonta palvelisi paremmin koko Kouvolaa, kun eri taajamista ja kylistä voisi ketterästi lähteä kuljetukset.
Tarvitseeko kaiken keskittyä kaupungin ydinkeskustaan? Kouvola on laajana kaupunkina kuin ihmiskeho. Ydinkeskusta on sydän ja sen eri taajamat ovat eri raajoja. Maaseudun eri kylät ovat varpaita taikka sormia. Tämä keho kaipaa hyvin toimivan sydämen, mutta mitäs sitten jos sormet tai jopa koko raaja amputoidaan – kuten nyt on pelko tapahtua? Me olemme kyllä olemassa, mutta mihin kaikkeen riittää vain se, että sydän lyö mutta ei voida toteuttaa sitä unelmaa, mihin meillä olisi vahva tahto? Hyvin voivat raajat luovat paremmat edellytykset sydämellekin voida paljon paremmin. Me tarvitsemme toinen toistamme, asummepa missä päin Kouvolaa tahansa. Yksin ei kukaan pysty näyttelemään joukkokohtausta. Pidetään Kouvola elinvoimaisena maaseutukaupunkina.
Jari Sipari
Selänpää
varavaltuutettu (PS)
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.