Jyrki Saarela jättää MyPan
Miika Herrala palaa Titaaneihin – Henri Rahkonen lähtee pois
Keltakallion asemakaavaehdotus valmistui lautakunnan käsittelyyn – Sammakkojen ja perhosten säilyminen turvataan
Mehiläinen tuottaa jatkossakin Etelä-Kymenlaakson psykiatrian avohoidon lääkäripalvelut
Mielipide:Avoin kysymys päättäjille
Jesse Hartoselle kartingmestaruus
Kotiseututyön ansiomitali kahdelle ansioituneelle kymenlaaksolaiselle
Ei tullut koripallostadionia, kun ei sellaista tilattukaan – Satama Areenan rakennuttajia on ryöpytetty julkisuudessa
Mielipide: Kutomossa syntyvät kauniit matot ja uuden ystävyyssuhteet
Players Sports Bar Kotkassa sulkee ovensa
Rallicross SM -sarja tekee kahden vuoden tauon jälkeen paluun Tykkimäelle
Kirppis-yrittäjäksi rakkaudesta kierrätykseen
Poikki menneet nivelsiteet voivat kasvaa takaisin kiinni
Yrittäjien uusi kumppani
Auto-Parikan henkilökuntaa vuonna 1985 Vantaan toimipisteen juhlanäyttelyssä. Omistaja Kalevi Parikka (toinen vas.), Heikki Savonen (neljäs vas.). Savosen vieressä oikealla työtoverit Kotkasta, Erkki Kauppinen ja Seppo Koponen.
Asiakas varasti varaamansa auton
Heikki Savonen on myynyt yli 6 000 autoa, mutta ensimmäinen kauppa ei unohdu.
JUHA KOSKI
Kun on myynyt autoja yli 40 vuotta, saattaa se ihka ensimmäinen kauppa olla painuneena jo unholaan. Mutta kotkalainen Heikki Savonen, 64, muistaa 1970-luvun lopulla lähteneen pitkän uransa alkupisteen oikein hyvin.
– Se oli käytetty Volvo Amazon. Ostaja lupasi tulla hakemaan auton seuraavana päivänä. Menin aamulla töihin ja auto oli kadonnut. Pian soitti poliisi Lappeenrannasta ja kertoi kyseisen auton olevan siellä ojassa, mutta ehjänä. Sitten tuli auton ostaja ja valitteli, kun ei huonon olon takia kyennyt tulemaan aiemmin.
– Pian soitti poliisi ja kertoi, että auton varannut olikin se varas. Mies ei vain itse ilmeisesti muistanut tapahtumasta mitään. Silloin ajattelin, että tällaistako tämä automyyjän homma on, Savonen muistelee.
Sittemmin kaupanteko sujui paljon paremmin ja mies toteaa viihtyneensä autojen parissa erinomaisesti. Eläkepäivät koittivat alkuvuodesta.
Savonen laskee myyneensä noin 6 000 autoa. Ennen nelipyöräisiä mies myi renkaita Vulcon ja Iskon palveluksessa muutaman vuoden.
Opelia edustaneen Kotkan Autotuonnin leivissä Savonen oli vuoteen 1984, jolloin Kyminlinnassa toiminut Auto-Parikka haki automyyjiä ja myyntipäällikköä.
– Hain rohkeasti sitä päällikön paikkaa, vaikka kokemusta oli vain nelisen vuotta. Omistaja Kalevi Parikka totesi, että palkkaa aluksi kolme myyjää ja yhdestä heistä tulee myyntipäällikkö. Valinta osui sitten minuun. Koposen Seppo ei itse asiassa edes halunnut sitä hommaa.
Savonen kehuu Kalevi Parikan ammattitaitoa. Lentokonemekaanikosta autokauppiaaksi ryhtynyt Parikka kasvatti yrityksensä yhdeksi Suomen suurimmista Nissan-liikkeistä.
– Kyllä Auto-Parikka oli minun perus- ja korkeakouluni. Siellä oppi, mitä tämä työ on.
1980-luvulla autokauppa kävi. Katteet ja palkat olivat toisella tasolla kuin nykyään.
– Aloin miettiä, että hommaa pitäisi kehittää. Näin, että autojen myynnillä elää ja niin perustin oman yrityksen 1988.
Ajoitus ei olisi voinut olla parempi. Suomessa oli tulikuuma korkeasuhdanne. Pankit tyrkyttivät avokätisesti lainaa ja autoja myytiin ennätysmäärä. Mutta sitten rysähti.
– Myin omassa liikkeessäni yli 300 käytettyä autoa vuodessa. Mutta kun uusien autojen myynti romahti, ei tullut käytettyjäkään ostettavaksi.
Loppuvarasto oli myytävä 1991 ja lähdettävä etsimään töitä. Vanha työnantaja Kalevi Parikka palkkasi tutun miehen Kotkaan.
– Siellä meni viisi vuotta. 1996 hyppäsin sitten suuriin saappaisiin, pääsin Autosalvan paikallisjohtajaksi. Vastuulle tulivat myös varaosat ja korjaamo.
Päämerkkinä Volvoa edustaneessa talossa oli paljon henkilökuntaa.
– Koin, että en ole kovin hyvä ihmisten johtaja. Niinpä keskityin myyntiin 99-prosenttisesti. Autosalpa oli muuttunut perheyhtiöksi. Näkemykseni omistajan kanssa eivät ihan kohdanneet.
Savonen irtisanottiin uudelleenorganisoinnin myötä 2003 marraskuussa. Hän ajatteli pitää hieman pidemmän loman. Oli mukava viettää enemmän aikaa lasten kanssa.
Mutta eipä saanut mies olla kauan vapailla. Acumen Autot -nimistä, päämerkkinä Mersua edustanutta liikettä Keltakalliolla pyörittänyt Mikko Eskola tarjosi töitä. Sitten vierähti samassa talossa 15 vuotta, vaikka yritys vaihtoikin omistajaa ja nimeä Auto-Suniksi.
(05) 210 4400
PL 140, 48101 Kotka
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.