Jyrki Saarela jättää MyPan
Miika Herrala palaa Titaaneihin – Henri Rahkonen lähtee pois
Keltakallion asemakaavaehdotus valmistui lautakunnan käsittelyyn – Sammakkojen ja perhosten säilyminen turvataan
Mehiläinen tuottaa jatkossakin Etelä-Kymenlaakson psykiatrian avohoidon lääkäripalvelut
Mielipide:Avoin kysymys päättäjille
Jesse Hartoselle kartingmestaruus
Kotiseututyön ansiomitali kahdelle ansioituneelle kymenlaaksolaiselle
Ei tullut koripallostadionia, kun ei sellaista tilattukaan – Satama Areenan rakennuttajia on ryöpytetty julkisuudessa
Mielipide: Kutomossa syntyvät kauniit matot ja uuden ystävyyssuhteet
Players Sports Bar Kotkassa sulkee ovensa
Rallicross SM -sarja tekee kahden vuoden tauon jälkeen paluun Tykkimäelle
Kirppis-yrittäjäksi rakkaudesta kierrätykseen
Poikki menneet nivelsiteet voivat kasvaa takaisin kiinni
Yrittäjien uusi kumppani
Mielipide: Pelkkä höyläys ei riittänyt tieavustuksille
Kotkan kaupunginvaltuusto päätti leikata yksityisteiden avustuksia tänä vuonna 60 000 eurolla osana kolmen prosentin säästötavoitetta. Tieavustuksiin ei käytetty juustohöylää, vaan ihan kaikki leikattiin. Avustusta on myönnetty ensisijaisesti yksityisteiden kunnossapitoon, kuten auraukseen ja hiekoittamiseen. Tänä vuonna avustusta haki 53 tiekuntaa. Turhaan.
Näitä teitä ei käytä ainoastaan joku hiekkatien päässä, pöpelikössä asuva kepu. Yksityisteitä on pitkin poikin kaunista kaupunkiamme. Yksityistiet ovat monien kotkalaisten kotitie, peruskulkuväylä, jota pitkin kuljetaan ympärivuotisesti. Näillä yleisesti käytetyillä teillä täytyy myös talviolosuhteissa liikkua kouluun, töihin, lääkäriin. Teillä kulkevat myös muun muassa posti, kotihoito ja tarvittaessa hälytysajoneuvotkin. Useat näistä teistä ovat osa monien kotkalaisten vapaa-ajan viettoa, kulkuväyliä metsään ja luontoon, suosittuja lenkkeilyreittejä.
Reiluus, rakkaus ja rohkeus – Kotkan arvot. Keskustan arvojen mukaista on, että säästölistalta poistettiin lapsiin ja nuoriin kohdistuvia leikkauksia. Mutta ei tunnu kovin reilulta poistaa kokonaan yksityisteiden ylläpidon avustukset, kun samaan aikaan Kantasatama nielee miljoonia. Ei tunnu kovin reilulta maksaa ensin veroina koko kaupungin tieverkoston ylläpitoa ja sitten vielä erikseen miettiä, miten on varaa ylläpitää sitä tietä, joka omaan kotiin vie. Naapurikunnissa yksityisteitä avustetaan edelleen, Haminassa 200 000 ja Kouvolassa 550 000 eurolla.
Keskustan valtuutettu Klemola esitti jo muutosehdotuslistassa valtuuston puheenjohtajalle ja ryhmäpuheenvuorossaan, että keskusta ei voi kannattaa yksityisteiden avustusten poistamista. Onneksi päätöksien ei aina tarvitse olla lopullisia. Tervetuloa valtuutetut kotkalaisille yksityisteille ensi talvena. Paras lähteä liikenteeseen nelivedolla ja nastakengillä.
Riitta Klemola (kesk)
Sanna Saikkonen (kesk)
Kotka
(05) 210 4400
PL 140, 48101 Kotka
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.