Kymenlaakson Yleisurheilu valitsi Vuoden urheilijaksi Krista Tervon
Virtuaalimuseossa Kyminlinnan alue herää henkiin alkuperäisessä asussaan
KTP vahvisti hyökkäystään potentiaalisella maalintekijällä
Kotka tekee lahjoituksen John Nurmisen Säätiölle osana Meritontti-kampanjaa
Mielipide: Teatterin puolesta
Mielipide: Maailman vihrein akkumateriaalitehdas
Kotkan Citymarketin kauppias vaihtuu
Mielipide: Olkaamme kiitollisia itsenäisyydestä
Kotihoitoa Kouvolassa - Myö välitetään sinusta!
Miun & ihanan kaupan tarina
Pertti Vesasen entisöimä auto on lähes uuden veroinen.
Kuvat: Veli-Pekka Kelloniemi
Neljä sukupolvea, yksi auto – Nash 660
Veli-Pekka Kelloniemi
Amerikkalainen vuoden 1931 Nash 660 on ollut Vesasten sukukalleus jo 90 vuoden ajan.
– Isäni Eino Vesanen osti sen uutena Kuusankoskelta vuonna 1932 käyttöautoksi, kertoo auton entisöinyt Kymen Automobiilikerhon kunniajäsen Pertti Vesanen.
Nash-merkkisiä autoja pörisee edelleen Suomen kaduilla kesäisin puolensataa.
– Tätä vuosimallia ei ole kuitenkaan tietääkseni toista Suomessa.
Pertti Vesasen, 88, ensimmäinen muistikuva autosta on peräisin 30-luvulta.
– Muistan, kun vanhempani keskustelivat menevänsä vierailemaan eikä minua huolittu kinuamisestani huolimatta mukaan. Menin salaa auton etupenkillä olleen viltin alle piiloon. Vasta perillä tulin esille, jolloin vanhempani kysyivät, että mistäs sinä siihen tupsahdit.
Auto oli mukana talvisodan temmellyksissä Eino-isän mukana.
– Kymen Lukon tienoilla yön yli seisonut auto sai Venäläisestä pommikoneesta pudotetusta pommista sirpaleita peräänsä mutta säilyi ajokuntoisena.
Paria tullutta reikää ei heti korjattu, jolloin niistä meni sateella sisään vettä, mikä aiheutti auton puiseen sisustaan vahinkoja.
Pertti muistaa myös elävästi vuoden 1948, kun hän sai alkaa ajaa äitinsä autolla kauppaan vasta 15-vuotiaana.
– Isä oli kaatunut sodassa ja vanhempi veljeni oli armeijassa, joten sain ajaa autoa koroketyyny peffan alla. Olin seurannut, kun veljeni ajoi, joten se sujui.
Rikos lienee vanhentunut.
Nash 660 oli Pertillä käytössä vuoden 1954 loppuun saakka, kunnes hän sai uuden auton.
– En halunnut hävittää vanhaa autoa, kun isä oli sen ostanut. Auto päätyi pukkien päälle liiteriin.
Automekaanikon koulutuksen aikoinaan hankkinut Pertti jäi eläkkeelle 90-luvulla. Nashin kunnostaminen tuli mieleen, jolloin hän meni Kouvolan Muotoiluinstituutin ajoneuvojen entisöintilinjalle.
– Auto purettiin, osat hiekkapuhallettiin ja pohja maalattiin. Auto sai muun muassa uudet jouset, iskunvaimentimet löytyi Ruotsista, osia rompetoreilta.
Osa auton osista jouduttiin tekemään itse, koska niitä ei ollut enää saatavilla.
– Esimekiksi ikkunaveivit valettiin alumiinista.
Lopuksi auto sai lähes alkuperäisen värinsä Kouvolan Aikuiskoulutuskeskuksen maalauslinjalaisilta.
Nash 660:ssa on kuusisylinterinen moottori, joka tuottaa noin 60 hevosvoimaa.
– Auto painaa 1320 kiloa ja siinä on kolme vaihdetta eteenpäin. Huippunopeus on 100 kilometriä tunnissa, mutta sellainen 60 kilometriä tunnissa on hyvä vauhti tälle autolle, Pertti Kertoo.
Entisöinnin alettua autossa oli mittarissa luku 93 000, sittemmin matkaa on kertynyt 10 000 lisää. Osan matkasta on tehnyt auton nykyinen omistaja Pertin pojanpoika Mikael Vesanen, joka vannotettiin olemaan hukkaamatta autoa suvusta.
– Tämän auton omistaminen on hieno kunnia. Olen autonasentaja, joten auton pitäminen ajokunnossa onnistuu.
Vastaavanlainen auto on ollut Suomessa kaupan hieman alle 20 000 eurolla.
– Tämä on maksanut uutena Amerikassa noin 800 taalaa. Suomen hinta minulla ei ole tiedossa, Pertti kertoo.
(05) 210 4400
PL 140, 48101 Kotka
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.