Kouvola ei niele Ratamon yöpäivystyksen lakkautusta
Kotkan kaupunki perustaa luonnonsuojelualueen Mussaloon
Mielipide: Ei lopeteta ympärivuorokautista päivystystä!
Mielipide: Onko Israel terroristivaltio?
Mielipide: Kuolemasta on tehty liian steriiliä
Akkutehtaasta jätettiin adressi ministereille – CNGR:n mukaan Haminan akkutehdasta ei voida rinnastaa muihin tehtaisiin ratkaisuiltaan
Henkilö: Ahkera mielipidekirjoittaja Jukka Poikolainen herättää vahvoja reaktioita, puolesta ja vastaan – ”Yritän olla humanisti”
Rallicrossia triplasti Tykkimäellä
Mauno kutsuu kävelylle hyvä asian puolesta
Tykkimäen huvipuiston kesän uutuuslaite kohoaa 38 metriin
Digiasemalta uutta osaamista yrityksille
Palveleva kangaskauppa
Luksulla valmistaudutaan Tammikuun talkoisiin
Kotihoitoa Kouvolassa - Myö välitetään sinusta!
Miun & ihanan kaupan tarina
Mikko Perälän auto on talvet omassa hallissa.
Veli-Pekka Kelloniemi
”Noin 500 hevosvoimaa löytyy” – Plymouth Duster on ns. köyhän miehen muskeliauto
Veli-Pekka Kelloniemi
Vuoden 1970 Plymouth Duster on näyttävä amerikanrauta.
– Tässä on pikkulohko V8 -moottori remmiahtimella. Tilavuudeltaan kone on 360 kuutiotuumaa eli 5,9 litraa, kertoo Myllykoskella asuva Mikko Perälä.
Kyseessä ei siis ole mikään museoentisöity kulkupeli, jolla köpsötellään kesäisin hiekkateitä pitkin jonossa kulkueessa, vaan old-school muskeliauto, joka piirtää haluttaessa mustat raidat asvalttiin.
– Noin 500 hevosvoimaa löytyy.
Perälä hankki auton vuonna 2017.
– En ole tehnyt siihen itse paljon muutoksia. Se on aika lailla sellainen kuin ostettaessa. Ahtimen olen vaihtanut isompaan. Ja uudet vanteet ja renkaat olen siihen hankkinut. Tykkään leveistä takarenkaista.
Perälä kertoo hankkineensa auton, koska pitää nimenomaan 60–70-lukujen jenkkiautoista.
– Tuon ajan autot ovat mielestäni kaikkein tyylikkäimpiä. Nykyautot ovat ihan hassun näköisiä, poislukien jotkin urheiluautot.
Perälällä on ollut aiemmin Dodge Challenger, joka on eri hintaluokan auto kuin Duster, ja Chevrolet Malibu.
Duster on ns. ”köyhän miehen muskeliauto”.
– Niitä on tehty paljon eivätkä ne alun perin olleet kalliita, siksi niitä rakennellaan. Kalliimmat autot pidetään yleensä alkuperäisessä kunnossa. Tässä on esimerkiksi sisällä led-valaistusta ja muuta nykyaikaista.
Mies on kruisaillut autolla kesäisin muun muassa jenkkiautotapahtumissa.
– Kymenlaaksossa on eläväinen amerikanrautakulttuuri. Paikallisesti tunnetuin tapahtuma on ehkä Kouvola Swap & Meet.
Jenkkiautoiluun liittyy joillakin muutakin sen ajan amerikkalaisen kulttuurin kulutusta, esimerkiksi musiikkia tai pukeutumistyyliä. Perälällä ei, mutta hän ollut mukana tekemässä raggareista kertovaa dokumenttia.
– Se on tulossa loppuvuonna muutamiin elokuvateattereihin.
Miehellä löytyy tällä hetkellä yhteensä neljä harrasteautoa.
– Dusterin lisäksi minulla on mm. ”raatoprojektina” Piikkinokka-Mosse, Vauxhall Victor ja suosikkiautoni Sisu Karhu kuorma-auto.
Koulutukseltaan teräskonstruktioasentajana Perälä osaa rassata autoja itse.
– Autot ovat olleet aina lähellä sydäntä jo pienestä pitäen. Kunnostan näitä aivan omaksi huvikseni.
Perälä kertoo, ettei viime vuosina ole ehtinyt hirveästi kruisailemaan autoilla kuin ”muutaman tankillisen”, sillä kesällä tulee enemmän veneiltyä.
– Duster on siksi myynnissä. Se on katsastusta vaille valmiissa kunnossa.
Harrasteautoilua varten ei tarvitse kuin kiinnostusta ja jonkin talvisäilytyspaikan.
– Näiden autojen korjaamiseen erikoistuneita henkilöitäkin löytyy paikallisesti ja varaosia löytyy hyvin.
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.