Jyrki Saarela jättää MyPan
Miika Herrala palaa Titaaneihin – Henri Rahkonen lähtee pois
Keltakallion asemakaavaehdotus valmistui lautakunnan käsittelyyn – Sammakkojen ja perhosten säilyminen turvataan
Mehiläinen tuottaa jatkossakin Etelä-Kymenlaakson psykiatrian avohoidon lääkäripalvelut
Mielipide:Avoin kysymys päättäjille
Jesse Hartoselle kartingmestaruus
Kotiseututyön ansiomitali kahdelle ansioituneelle kymenlaaksolaiselle
Ei tullut koripallostadionia, kun ei sellaista tilattukaan – Satama Areenan rakennuttajia on ryöpytetty julkisuudessa
Mielipide: Kutomossa syntyvät kauniit matot ja uuden ystävyyssuhteet
Players Sports Bar Kotkassa sulkee ovensa
Rallicross SM -sarja tekee kahden vuoden tauon jälkeen paluun Tykkimäelle
Kirppis-yrittäjäksi rakkaudesta kierrätykseen
Poikki menneet nivelsiteet voivat kasvaa takaisin kiinni
Yrittäjien uusi kumppani
Pekka Heikkilä toteaa, että jousitettuna ja riittävän kokoisilla renkailla varustettuna sähköskootteri on miellyttävän vakaa ajella huonommallakin päällysteellä.
Kuvat: Kai-Pekka Vesalainen
Sähköskootteri kerää katseita
Eteenpäin on mentävä muun liikenteen ehdoilla.
KAI-PEKKA VESALAINEN
– Hankin sähköskootterin viime toukokuussa kesäkäyttöä silmälläpitäen. Sähköskootterilla on ollut todella mukava käydä lämpöisinä kesäpäivinä torilla kahvilla, ongella Kymijoella tai lähikaupassa. Jos olisin vielä työelämässä mukana, voisin kuvitella tekeväni skootterilla myös työmatkoja, toteaa kouvolalainen Pekka Heikkilä.
Moposkootterit, jollaisten kysyntä maailmalla on niin sanotusti räjähtänyt käsiin, herättävät katukuvassa muotoilultaan sporttisina myönteistä huomiota.
– Jututtajia tulee kaupungissa aina. Morjestella saa sinne sun tänne, hymyilee Heikkilä.
Heikkilä on ajanut skootterilla kokeilumielessä yhdellä latauksella noin 35 kilometriä, mutta maksimiajomatka on maastosta ja ajotavasta kiinni. Miehen mukaan yllättävästä matkan katkeamisesta ei ole pelkoa, sillä mittaristosta näkee akun varauksen, jonka laskiessa nopeus hiipuu.
– Vääntöä takapyörän napaan sijoitetussa sähkömoottorissa on riittänyt kaikkiin eteen tulleisiin mäkiin. Skootteri on vakaa, turvallisen tuntuinen ajettava, eikä ajovaloumpiotakaan ole asennettu vain ulkonäön vuoksi, vaan valotehoa on kelvollisesti pimeässä ajoon. Levyjarrut edessä ja takana toimivat tehokkaasti.
– Eteenpäin on mentävä kuitenkin muun liikenteen ehdoilla. Olen huomannut, että käytännössä äänettömän sähköskootterin kuljettajan on tarkkailtava pyörätiellä muuta liikennettä, sillä edessä liikkuvat eivät kuule takaa tulevaa ja ohi pyrkivää skootteria, korostaa Heikkilä ja huomioi, että oman turvallisuutensa vuoksi skootterilla kulkevan on järkevää käyttää pyöräilykypärää.
Heikkilän ostaman tyyppisen – suuntavilkuilla, jarruvaloilla ja jousituksella varustellun – sähköskootterimallin listahinta on 1 600 euron tuntumassa. Karvalakkiversion saa omakseen hieman alle 900 eurolla.
Heikkilän kiinalaisvalmisteinen Apollo Coffee Rider on toiminut moitteettomasti.
– Akkuja pitäisi vielä kehitellä niin, että latautumisaika olisi nopeampi ja maksimiajomatka pidempi. Tarjolla skootteriini on kahdenlaisia litiumakkuja, joista heikompitehoisen hinta on noin 450 euroa ja parempitehoisen noin 550 euroa.
– Uusi akku on siis melko kallis investointi kokonaisuutta ajatellen. Varsinkin käytettyä sähköskootteria ostavan kannattaa tarkistaa, että akku on kunnossa.
Heikkilän enintään 25 km/h kulkevaa ja maksimissaan 1 kW:n tehoista sähköskootteria käytetään polkupyöräilijän liikennesäännöillä, eli oikea paikka tällaisella laitteella liikkumiseen on pääsääntöisesti pyörätie. Laitteessa etuvalo on pakollinen, mutta myös takavaloa olisi hyvä käyttää. Lapsen kuljettaminen skootterilla on mahdollista lisävarusteena saatavissa olevalla kakkosistuimella, kun huomioi tieliikennelain asiaa koskevat säännökset.
(05) 210 4400
PL 140, 48101 Kotka
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.