SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta vappupuhujana Kotkassa
Bluesrokin konkareita Kotkassa
Maretarium täyttää 22 vuotta vappuna
Markku Aro, Annika Eklund ja Costello Hautamäki viihdyttävät Meripäivien Yleisessä Saunassa
Mielipide: Mitä tapahtui maksuttomalle toisen asteen koulutukselle?
Akkutehtaasta jätettiin adressi ministereille – CNGR:n mukaan Haminan akkutehdasta ei voida rinnastaa muihin tehtaisiin ratkaisuiltaan
Henkilö: Ahkera mielipidekirjoittaja Jukka Poikolainen herättää vahvoja reaktioita, puolesta ja vastaan – ”Yritän olla humanisti”
Pekka Korpivaara vaatii Kymenlaakson hyvinvointialueen johtajaylilääkärin erottamista – Hyvinvointialue puolustaa johtajaylilääkäriä
Rallicrossia triplasti Tykkimäellä
Tykkimäen huvipuiston kesän uutuuslaite kohoaa 38 metriin
Wiinijuhlat Kuusankoskella
Digiasemalta uutta osaamista yrityksille
Palveleva kangaskauppa
Luksulla valmistaudutaan Tammikuun talkoisiin
Kotihoitoa Kouvolassa - Myö välitetään sinusta!
Virtuaalimuseossa Kyminlinnan alue herää henkiin alkuperäisessä asussaan
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu (Xamk) on yhteistyössä Kymenlaakson museon kanssa toteuttanut 1800-luvun Kyminlinnasta pelillisen virtuaalimuseon. Kävijä pääsee tutustumaan kadonneisiin rakennuksiin ja historiallisiin hahmoihin suurella kosketusnäytöllä Merikeskus Vellamossa osana Kymenlaakson museon Mosaiikki-näyttelyä.
Kotkassa sijaitseva Kyminlinna on suurista linnoituksista ainoa lähes kaikkine etuvarustuksineen säilynyt Kaakkois-Suomen linnoitus. Se oli sotilaskäytössä yli 200 vuotta aina vuoteen 2005 asti, jonka jälkeen alue ei ole ollut aktiivisessa käytössä. Kyminlinna on aina kiehtonut historiasta kiinnostuneita matkailijoita, mutta linnoituksessa vieraileminen opastettujen kierrosten ulkopuolella ei ole ollut mahdollista.
Virtuaalimuseossa Kyminlinnan alue herää henkiin alkuperäisessä asussaan. Rakennukset, kuten 1920-luvulla purettu päävartio, on mallinnettu tarkasti rakennuskomennuskunnan 1800-luvun alussa laatimista teknisistä asiakirjoista.
Infopisteet kertovat tarinoita ja herättävät menneen ajan eloon dokumenttien, rakennuspiirustusten – jotka itsessään ovat käsin maalattuja taideteoksia – ja Muinaistieteen toimikunnan paikoin jopa humorististen lausuntojen ja anekdoottien avulla.
Virtuaalimuseossa tapaa myös ihmishahmoja, jotka ehdottavat kokijalle erilaista tekemistä. Luonnontieteilijä Alexander von Nordmann kutsuu luokseen ja pyytää vierailijaa avukseen tunnistamaan Kyminlinnan alueella olevia perhoslajeja.
Nuori tykistökersantti on siinä uskossa, että vierailija on palvelukseen astunut alokas ja opettaa seikkaperäisesti kenttätykin toimintaperiaatteen ja ampumakuntoon laittamisen. Historiaa koetaan virtuaalimuseossa peliteknologian keinoin.
Kyminlinna 1800 Virtuaalimuseo on toteutettu Kymenlaakson liiton rahoittamassa Game Tech & Museums -hankkeessa AKKE-rahoituksen avulla.
Hankkeen tavoitteena on toteuttaa Merikeskus Vellamon museoiden, Xamkin opiskelijoiden ja hankkeen asiantuntijoiden kanssa teknologiapilotteja, joissa pyritään löytämään sopivimmat teknologiat erityyppisiin museosisältöihin ja niihin liittyviin tarpeisiin.
Tuotetut pilotit tarjoavat uusia näkökulmia ja toimintatapoja siihen, miten museosisältöjä voidaan kehittää jatkossa. Museoille pilotit tuovat osaamista, ymmärrystä ja kustannustehokkuutta uusien näyttelysisältöjen suunnitteluun ja toteutukseen sekä teknologiainvestointeihin liittyen.
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.