Uusia omakotitontteja jakoon Kotkassa
Kymenlaakson perhekeskusverkosto kerää jälleen yhdessä lahjoituksia vähävaraisille lapsiperheille
Elimäen, Jaalan ja Miehikkälän terveysasemien mahdollisista toiminnan muutoksista päätös syksyn aikana
Kouvolalainen Euroopan neuvoston kunta- ja aluehallintokongressin tasa-arvoasioiden edustajistoon
Vuoden 2024 positiivisin kotkalainen on valittu
Kaikilla ei ole kattoa pään päällä
Poliisi otti kiinni puukotuksesta epäillyn Kouvolassa
Yksikään neljästä siltakohteesta ei valmistunut sopimuksen mukaisessa ajassa – Kaakkois-Suomen Ely-keskus purkaa urakkasopimuksen Tehan Oy:n kanssa
Kotkan Suuri Tuntematon julkaisee uuden singlen
Paikallista terveydenhuoltoa suurella sydämellä!
Paikallista terveydenhuoltoa suurella sydämellä!
Monikanavaista mainontaa
Camini Oy tuo ammattitaitoa ja vuosikymmenien kokemuksen Kymenlaakson nuohous- ja ilmanvaihtoalalle
Lajityypillinen ruokinta – avain hevosen ja koiran hyvinvointiin
Myö välitetään sinusta - Sinun Tähden Hoivapalvelut tarjoaa tukea kaikille
Autoala uudisti ilmastostrategiansa
ON_THE_ROAD Liikenteen hiilidioksidipäästöjä pyritään vähentämään lähes miljoonalla tonnilla.
JUHA KOSKI
Autoala nostaa esille liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi liikenteen hinnoitteluun ja verotukseen sekä vaihtoehtoisten polttoaineiden suosimiseen neljä toimenpidettä:
–Autoveron vaiheittainen poistaminen – siirrytään hankinnan verosta käytön veroon.
–Vähäpäästöisten työsuhdeautojen verotusarvon alentaminen.
–Kaasu- ja sähkökäyttöisten paketti- ja kuorma-autojen hankintatuki.
–Romutuspalkkiokampanjan satunnainen toistaminen.
Autoala arvioi, että autoveron portaittainen alentaminen nopeuttaisi autokannan kiertoa 3–4 vuodella. Se kiihdyttäisi merkittävästi uuden vähäpäästöisen tekniikan yleistymistä ja vähentäisi päästöjä vuoteen 2030 mennessä noin 600 000 tonnilla vuodessa.
Vähäpäästöisten työsuhdeautojen verotusarvon alentaminen lisäisi niiden houkuttelevuutta. Lähes kolmannes uusista autoista tulee autokantaan työsuhdeautoina tai muulla tavoin yritysautoina.
Kaasu- ja sähkökäyttöisten kuorma- ja pakettiautojen määrää tulisi lisätä määräaikaisella hankintatuella. Kaasukäyttöisiä kuorma- ja pakettiautoja on jo markkinoilla ja myös sähkö- ja hybridivaihtoehdot yleistyvät tulevien vuosien aikana. Hankintatuki vähentäisi päästöjä noin 50 000 tonnilla vuodessa.
Liikenteen sähköistyminen ei ainoana päästövähennystoimenpiteenä ole riittävä. On huomattava, että autokannan uusiutuminen kestää nykyisellä autokannan kiertonopeudella kaksi vuosikymmentä.
Autoala katsoo, että sähköautojen määrälle esitetty 800 000 auton tavoite vuodelle 2030 ei ole mahdollinen autokannan hitaan kierron ja globaalin sähköautomarkkinan rajallisuuden takia, vaikka ottaisimme käyttöön mittavia ja kansantaloudelle kalliita hankintatukia.
Lähde: Autoalan Tiedotuskeskus.
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.