Anjalassa ja Voikkaalla torjutaan vieraskasveja talkoilla
Missä ammut on?
Kansanmusiikki raikaa Kymenlaaksossa
Kädet saveen ja kuplivaa lasiin
Wiipurintien markkinat vie jälleen keskiajan tunnelmiin
Kouvolan kaupunki tarkistaa kiinteistörajoja ja rajamerkkejä
Tapio Heino jäi eläkkeelle mutta ei vielä kiikkustuoliin
K-Market Hovinsaari saa uuden kauppiaan
Kotkassa maan kolmanneksi parhaat hampurilaiset – Kouvola sijalla viisi
Kylillä ovat taas ovet avoinna – Kymenlaaksossa noin 30 tapahtumaa
Hyvä palvelu tekee iloisen mielen
Kiinteistöillä elinvoimaa Kotkaan
Arjan voitto nivelrikosta
Paikallista terveydenhuoltoa suurella sydämellä!
Monikanavaista mainontaa
Veli-Pekka Kelloniemi
Elektronisen urheilun kaupallistamista tutkitaan
Kymenlaaksoon kerätään e-urheiluverkostoa.
Veli-Pekka Kelloniemi
Peliteollisuudessa, e-urheilussa ja pelien suoratoistossa eli striimaamisessa liikkuu nykyisen valtavat määrät rahaa. Niinpä elektronisen urheilun tuomia liiketoimintamahdollisuuksia kartoitetaan parhaillaan myös täällä Kymenlaaksossa Xamkin Esge-hankkeessa.
– Olemme lähtenee liikkeelle viime vuonna ihan ruohonjuuritasolta eli tuomalla alasta kiinnostuneita henkilöitä yhteen, kertoo projektipäällikkö Antti Leppilampi.
Hankkeen verkostoon kerätään paikallisia pelaajia, asiantuntijoita ja tapahtumatuottajia sekä muita yrityksiä. Mukana on myös yhteistyökumppanina urheiluseura KTP. Mikään ammattipelaaja ei tarvitse olla liittyäkseen verkostoon.
– Riittää, että on kiinnostusta asiaan. Pelaajat, yläkouluikäisistä ylöspäin, ovat yhteydessä toisiinsa ilmaisen Discord-sovelluksen kautta, sanoo projektityöntekijä Jade Hirvonen.
Verkoston jäsenet kuulevat ensimmäisenä hankkeen järjestämistä pelitapahtumista ja webinaari-tilaisuuksista.
– Siinä on tällä hetkellä noin 70 pelaajaa ja 30 asiantuntijaa, Hirvonen sanoo.
Liiketoimintamallien pohtimisen ohella hankkeessa rakennetaan samalla myös isojen e-urheiluturnausten järjestämiseen sopivaa tapahtumakonseptia.
– Järjestimme marraskuussa koulujen välisen Counter-Strike -peliturnauksen, jota seurasi yli tuhat katsojaa, sanoo Leppilampi.
Tarkoitus on järjestää ensi vuonnakin koulujen välinen peliturnaus sekä joskus 2021–2022 vuosien vaihteessa iso liveturnaus.
– Tapahtuman ajankohta tarkentuu koronatilanteen mukaan.
Leppilammen mukaan turnausten järjestämiseen tarvitaan ainakin nelihenkinen tiimi, johon kuuluvat selostajat, chattivastaava ja serverinpyörittäjä.
– Tapahtuma striimataan ulos twitch.tv-suoratoistopalvelun kautta.
Kaupallisissa turnauksissa on yleensä isot palkinnot, joukkueille pääsymaksut ja sponsoriyrityksille striimissä mainoskatkot.
– Hankkeessa ei voida samalla tavalla käyttää rahaa palkintoihin vaan joukkueita ja katsojia houkutellaan tapahtuman laatuun panostamalla, toteaa Leppilampi.
Esge – eSport Game Ecosystem -hanketta rahoittaa Uudenmaan liitto Euroopan aluekehitysrahastosta lähes 300 000 eurolla vuoteen 2022 asti.
– Siihen mennessä on tarkoitus myös selvittää e-urheiluverkoston jatko, kuinka se jää elämään, pohtii Leppilampi.
Kymenlaakson e-urheiluverkostoon voi liittyä täällä.
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.