Anjalassa ja Voikkaalla torjutaan vieraskasveja talkoilla
Missä ammut on?
Kansanmusiikki raikaa Kymenlaaksossa
Kädet saveen ja kuplivaa lasiin
Wiipurintien markkinat vie jälleen keskiajan tunnelmiin
Tapio Heino jäi eläkkeelle mutta ei vielä kiikkustuoliin
K-Market Hovinsaari saa uuden kauppiaan
Keskikosken museosillan painorajoitus Kouvolassa muuttuu
Mielipide: Presidentti ja Pride
Työ Kymenlaakson luonnon eteen toi ympäristöpalkinnon
Hyvä palvelu tekee iloisen mielen
Kiinteistöillä elinvoimaa Kotkaan
Arjan voitto nivelrikosta
Paikallista terveydenhuoltoa suurella sydämellä!
Monikanavaista mainontaa
Kymen Seudun Osuuskaupan myynti säilyi lähes edellisen vuoden tasolla
Kymen Seudun Osuuskaupan (KSO) konsernin verollinen myynti viime vuonna oli 553,9 miljoonaa euroa. Myynti väheni edellisvuodesta 0,3 prosenttia eli 1,9 miljoonaa euroa. Konsernin liikevaihto oli 454 miljoonaa euroa (455,5 vuonna 2019) ja operatiivinen tulos oli 13,1 miljoonaa euroa (15,6).
Myynti kasvoi vähittäiskaupassa, jonka kasvua tukivat erityisesti koulujen ja työpaikkojen siirtyminen osittain etätyöskentelyyn. Ruoan verkkokauppa kasvoi voimakkaasti ja sen osuus oli päivittäistavarakaupan myynnistä 1,2 prosenttia. Koronapandemia kolhi voimakkaimmin matkailu- ja ravitsemiskauppaa sekä Tykkimäen huvipuiston liiketoimintaa. Matkailu- ja ravitsemiskaupan myynti laski 32 prosenttia ja Tykkimäen myynti laski 39 prosenttia. Myynnin laskun taustalla olivat toimialaan kohdistuneet rajoitukset sekä suositukset.
Myös liikennemyymälä- ja polttonestekaupalla sekä erikoistavarakaupalla myynti kävi edellisvuotta heikommin. Vähentynyt liikkuminen ja kotona vietetyn ajan kasvaminen heijastui liikennemyymälä- ja polttonestekaupan myyntiin, joka laski 9 prosenttia. Erikoistavarakaupan myynti puolestaan laski 12 prosenttia.
Koronapandemian aiheuttama epävarmuus vähensi autokauppaa etenkin keväällä. Uusien autojen myynti taantui hienoisesti, jota kuitenkin tasapainotti hyvin käynyt vaihtoautokauppa. Autokaupan myynti laski 5 prosenttia.
KSO käytti palveluverkostonsa kehittämiseen viime vuonna 24,3 miljoonaa euroa. Suurimpana yksittäisenä investointina oli vuoden 2019 lopussa käynnistynyt Original Sokos Hotel Vaakunan kokonaisvaltainen uudistus. Hanke valmistuu alkuvuodesta 2021. Vähittäiskaupan toimialalla tehdyt investoinnit kohdistuivat Kausalan uuteen S-market -kiinteistöön, Amiraalin sekä Kotkan autotalon laajennusinvestointiin, laajamittaisen peruskorjauksen läpikäyneeseen ABC Valkealaan ja S-market Lehtomäkeen sekä Prismojen ja S-markettien konseptipäivityksiin. Uusi polttonesteiden jakelupiste rakennettiin Kuusankoskelle sekä Virojoen piste uudistettiin.
Energiainvestointeja jatkettiin asentamalla aurinkovoimaloita toimipaikkojen katoille.
KSO ja Osuuskauppa Hämeenmaa sopivat autokaupan liiketoimintojen yhdistymisestä. Uusi yhtiö palvelee asiakkaita Nelipyörä Oy:n nimellä ja se aloitti toimintansa 1.1.2021. Nelipyörä Oy:llä on 7 toimipaikkaa, jotka sijoittuvat Kymenlaakson lisäksi Päijät-Hämeen sekä Uudenmaan alueille.
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.