Joukkorahoituskampanja kerää rahaa liikunta- ja näkövammaisen Petran sähköpyörätuoliin
"Kouvolan monitoimiareena kiinnostaa laajasti"
Traficom hyväksyi tiesuunnitelman valtatie 15 parantamiseksi
Oikaisu: Best of saikkua Kotkassa keskiviikkona, ei tiistaina
Kirjailija Tiina Ollila vierailee Kotkassa keskustelemassa eläinaktivismista
Akkutehtaasta jätettiin adressi ministereille – CNGR:n mukaan Haminan akkutehdasta ei voida rinnastaa muihin tehtaisiin ratkaisuiltaan
Henkilö: Ahkera mielipidekirjoittaja Jukka Poikolainen herättää vahvoja reaktioita, puolesta ja vastaan – ”Yritän olla humanisti”
Pekka Korpivaara vaatii Kymenlaakson hyvinvointialueen johtajaylilääkärin erottamista – Hyvinvointialue puolustaa johtajaylilääkäriä
Rallicrossia triplasti Tykkimäellä
Kokoomuksen vappujuhla Kotkassa Sapokassa – Vihreiden Karhulan Jokipuistossa
Wiinijuhlat Kuusankoskella
Digiasemalta uutta osaamista yrityksille
Palveleva kangaskauppa
Luksulla valmistaudutaan Tammikuun talkoisiin
Kotihoitoa Kouvolassa - Myö välitetään sinusta!
Kymenlaakson kauppakamari: Väylämaksun palauttaminen on kilpailukykyä heikentävä päätös
Kehysriihessä linjattu meriliikenteen väylämaksujen palauttaminen aiemmalle tasolleen on huono uutinen vientiteollisuudelle ja kotimaiselle satamatoiminnalle. Kymenlaakson kauppakamaria huolettaa, katoaako menoja karsittaessa näkymä tulevaisuuteen.
Kauppakamarien mielestä kehysriihen linjaus oli yllättävä, sillä hallitusohjelmaan on kirjattu, että vientiteollisuuden kilpailukyvystä huolehditaan tekemällä meriliikenteen väylämaksun puolituksesta pysyvä vuodesta 2024 alkaen. Hallitus ehtikin jo viime vuonna jatkaa väylämaksujen puolittamista vuosille 2024–2027, ja pysyvää puolittamista koskevan lakiesitys oli tarkoitus antaa eduskuntaan alkusyksyllä.
– Tämä on tosiaan surkean huono uutinen, sanoo Kymenlaakson kauppakamarin tiedotteessa Hamina-Kotka Satama Oy:n toimitusjohtaja Kimmo Naski. – Merenkulun väylämaksut ovat Suomen itse itselleen tekemä kaupan este. Muissa maissa ei tuossa mittakaavassa ole mitään vastaavaa itse aiheutettua kuluerää viennin ja tuonnin kampittamiseksi, hän korostaa.
Hamina-Kotka Satamassa väylämaksut huolettavat myös investointien näkökulmasta.
– Merkittävä osa viimeaikaista investoinneista Hamina-Kotka satamiin perustuu luottamukseen siitä, että väylämaksujen puolitus jatkuu ja keskipitkällä aikavälillä ne poistetaan kokonaan. Suomella ja erityisesti Kaakkois-Suomen alueella on nykyisessä geopoliittisessa ympäristössä jo riittävästi sijaintihaittoja. Niitä ei pitäisi enää omin toimin lisätä, Naski painottaa.
Kymenlaakson kauppakamarissa väylämaksujen poistoon suhtaudutaan pitkin hampain, sillä viennin sujuvuus on maakunnan syömähammas.
– Samalla kun menoja karsitaan, pitää kuitenkin muistaa huolehtia järkevistä ja tarpeellisista panostuksista tulevaisuuteen ja pitää huolta pärjäämisen ja menestymisen edellytyksistä. Investointi, joka tuottaa panoksensa verran ja ylikin takaisin, kannattaa tehdä, painottaa Kymenlaakson kauppakamarin toimitusjohtaja Marika Kirjavainen.
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.