Harri Mannonen Pariisin koripallojoukkueeseen
Mielipide: Kouvolan valtuustossa on sammutettu valot
Kuusankosken Rantapuiston sillan ja raitin rakentaminen sekä Mielakan hiihtoylikulun perustusten korjaustyöt käynnistyivät
Heijastimella bussiin maksutta Kotkan joulunavauksen päivänä
Kotkan kaupunki julistautuu Suomen piparipääkaupungiksi
Mielipide: Maailman vihrein akkumateriaalitehdas
Kotkan Citymarketin kauppias vaihtuu
Yhteinen taival alkoi kynsistä
Miun & ihanan kaupan tarina
Kotihoitoa Kouvolassa - Myö välitetään sinusta!
Mielipide: Avoluokat, oppiminen ja kasvaminen
Vanhassa kansakoulumallissa kaikkitietävä opettaja opetti oppilaita ja piti näitä järjestyksessä ja herran nuhteessa. Kyse oli sekä opettamisesta että kansalaiskasvatuksesta. Opettajia oli hyviä ja vähemmän hyviä ja tulokset tapauskohtaisesti sen mukaisia. Tuolloin koti, uskonto ja isänmaa olivat kansakunnan vahva arvopohja. Näin kehittyi kansakunta, joka kesti sodat, pulat ja jälleenrakentamisen ja loi hyvinvointiyhteiskunnan perustan.
Jossain vaiheessa alettiin korostaa oppimista, joka opettajan ja oppisympäristön piti mahdollistaa ja sitä edistää. Sitten avokoulut seurasivat yritysten avokonttoreita. Huomattiin, että avokonttorit vaativat lisätiloikseen neuvotteluhuoneita. Huomattiin, että avokouluissa yhteisöllisyys ei kasvanutkaan odotusten mukaisesti ja oppimistulokset heikkenivät. Mielenrauhahäiriöt ja poissaolot lisääntyivät.
Ongelmat ovat olleet ja ovat siinä, että oppilaat puheista huolimatta nähdään massana. Avokoulu sopii sellaisille oppilaille, joilla on sekä motivaatio oppiseen että hyvät edellytykset yhteisöllisyyteen. Jos on motivaatiota oppimiseen, mutta ei edellytyksiä yhteisöllisyyteen, turhautuu ja häiriintyy. Jos on edellytykset yhteisöllisyyteen, mutta ei oppismotivaatiota, viihtyy, mutta ei opi. Jos ei ole motivaatiota eikä edellytyksiä, tarvitaan tukitoimia.
Lahjakkuus, taipumukset, temperamentti ja kulttuuripohja vaikuttavat taustalla. Olennaista on oppilaan yksilökohtainen tahto ja kyky autonomiaan. Mitä vahvempia nämä kaksi ominaisuutta ovat, sitä enemmän opettaja on mahdollistaja. Mitä heikompia ne ovat, sitä enemmän tarvitaan vanhan mallin opettajaa, tässä ajassa tietenkin. Nämä näkemykset perustuvat kehittämääni tarvelähtöiseen johtamismalliin.
Pertti Huhtanen
Kotka
(05) 210 4400
PL 140, 48101 Kotka
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.