Miri Rantio ja Make Perttilä esiintyvät Pyhtään kirkossa
Poliisi: Kouvolassa kadoksissa ollut nainen löytyi hyvävointisena
"Kymenlaaksossa 5G-verkon väestöpeitto on yli kaksinkertaistunut kolmen viime vuoden aikana"
Kaakkois-Suomen Ely-keskus: Sinileväkukintoja tavataan edelleen paikoin runsaastikin Kaakkois-Suomen järvi- ja rannikkoalueilla
Kartanohotelli Karhulan Hovissa kaksi konserttia
Meripäiväparaatin voitti Kotkan VPK – Katso kuvakooste paraatista
Ravintola pystyttää Korkeakoskelle kesäfestarit
Fiskariajot ajetaan Kotkan Meripäivillä lauantaina
Löylyrasia on kotkalaispariskunnan patentoima uusi saunatuote
Suurmarkkinat Kotkassa
Juoksulenkki, koirakävely tai pyöräily - Antaa sinulle energiaa sekä hyvän mielen
Huolenpitoa suurella sydämellä
Koti on lomalaisen kesäkeidas
Kawaii!
Autokamu huoltaa ja rengastaa
Mielipide: Avoluokat, oppiminen ja kasvaminen
Vanhassa kansakoulumallissa kaikkitietävä opettaja opetti oppilaita ja piti näitä järjestyksessä ja herran nuhteessa. Kyse oli sekä opettamisesta että kansalaiskasvatuksesta. Opettajia oli hyviä ja vähemmän hyviä ja tulokset tapauskohtaisesti sen mukaisia. Tuolloin koti, uskonto ja isänmaa olivat kansakunnan vahva arvopohja. Näin kehittyi kansakunta, joka kesti sodat, pulat ja jälleenrakentamisen ja loi hyvinvointiyhteiskunnan perustan.
Jossain vaiheessa alettiin korostaa oppimista, joka opettajan ja oppisympäristön piti mahdollistaa ja sitä edistää. Sitten avokoulut seurasivat yritysten avokonttoreita. Huomattiin, että avokonttorit vaativat lisätiloikseen neuvotteluhuoneita. Huomattiin, että avokouluissa yhteisöllisyys ei kasvanutkaan odotusten mukaisesti ja oppimistulokset heikkenivät. Mielenrauhahäiriöt ja poissaolot lisääntyivät.
Ongelmat ovat olleet ja ovat siinä, että oppilaat puheista huolimatta nähdään massana. Avokoulu sopii sellaisille oppilaille, joilla on sekä motivaatio oppiseen että hyvät edellytykset yhteisöllisyyteen. Jos on motivaatiota oppimiseen, mutta ei edellytyksiä yhteisöllisyyteen, turhautuu ja häiriintyy. Jos on edellytykset yhteisöllisyyteen, mutta ei oppismotivaatiota, viihtyy, mutta ei opi. Jos ei ole motivaatiota eikä edellytyksiä, tarvitaan tukitoimia.
Lahjakkuus, taipumukset, temperamentti ja kulttuuripohja vaikuttavat taustalla. Olennaista on oppilaan yksilökohtainen tahto ja kyky autonomiaan. Mitä vahvempia nämä kaksi ominaisuutta ovat, sitä enemmän opettaja on mahdollistaja. Mitä heikompia ne ovat, sitä enemmän tarvitaan vanhan mallin opettajaa, tässä ajassa tietenkin. Nämä näkemykset perustuvat kehittämääni tarvelähtöiseen johtamismalliin.
Pertti Huhtanen
Kotka
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.