Liikkujan viikolla etuja Kotkassa
Karhulan torin uusi veistos kommentoi Karhulan Lasitehtaan perintöä
Poliisi jatkaa Haminassa tapahtuneen tulipalon esitutkintaa
Liitsin lenkki on Kotkan keskustateko 2025 – Raati jakoi myös kaksi kunniamainintaa
Kymenlaakson kauppakamarista Vuoden kauppakamari
Kotkassa uusi tapahtuma ikinuorille kaupunkilaisille
Kotkan kaupungin yrittäjäpalkinto Veljekset Turpeinen Oy:lle – Pyhtää palkitsi Kaakon Hoiva Oy:n
Kaivosvaraus hätkäyttää
Mitä jos innostuisit ja innovoisit?
Uudessa monitoimitalossa on avoimet ovet
Hyvä palvelu tekee iloisen mielen
Kiinteistöillä elinvoimaa Kotkaan
Arjan voitto nivelrikosta
Paikallista terveydenhuoltoa suurella sydämellä!
Monikanavaista mainontaa
Mielipide: Kevät on vaatekaappien siivouksen aikaa
Käytin pyhinä aikaa vaatekaappien siivoukseen. Katsoessani vaatteita ja kenkiä ajattelin, että meille kuluttajille luodaan valtavasti tarpeita. Mainoksissa on jälleen vaatteita kevään uutuus väreissä, näitä hankkimalla näytän paremmalta ja elämä helpottuu tai kunto kohenee sekä tulokset paranevat. Tunteisiimme vedotaan monin tavoin ja vaikutetaan ostopäätöksiin.
Ensin suunnitellaan ja tuotetaan tuote, sen jälkeen markkinoidaan ja myydään. Tarve seuraa tuotetta, eikä päinvastoin. Olisikin järkevää, että vaatteet suunniteltaisiin ja tuotettaisiin kysynnän mukaan. Onneksi monet urheiluseurat toimivat nykyisin näin seuravaatteiden osalta.
Vaatteilla ja tekstiileillä on merkittävä ympäristökuorma koko niiden elinkaaren ajan aina suunnittelusta ja valmistuksesta sen hävittämiseen tai kierrättämiseen saakka. Vaate- ja muotiteollisuus on maailman toiseksi saastuttavin teollisuudenala.
Kierrätys ja vuokraus sekä korjaus ovat toimia, joilla voidaan vähentää uusien vaatteiden tarvetta ja lisätä vaatteiden käyttöikää. EU julkaisi viime keväänä kiertotalouden toimintasuunnitelman, jossa myös tekstiilituotteet on suunniteltava kestäviksi ja kierrätettäviksi. Kasvihuonepäästöt pienenisivät jopa yli 40 % sillä, että vaatteita käytettäisiin kaksi kertaa pidempään kuin nykyisin.
Vastuullisina kuluttajina, sinä ja minä, voimme vaatia valmistajilta tietoa mm. vaatteen valmistusmaasta, työolosuhteista, käytetyistä kemikaaleista ja tuotteen pesun kestosta.
Mietin nykyään tehdessäsi ostopäätöstä, ostohinnan sijaan vaatteen hintaa per käyttökerta. Olen huomannut, että ostohinnaltaan arvokkaampi tuote voikin runsaalla käytöllä osoittautua edullisemmaksi ostokseksi kuin halpa ja huonosti valmistettu vaate, joka menettää muotonsa tai hajoaa jo ensimmäisen pesun jälkeen. Huollan vaatteita oikein ja tarvittaessa korjaan sekä ostan mahdollisimman pitkäikäisiä tuotteita vain tarpeeseen. Jokainen meistä voi omilla valinnoillaan vaikuttaa ilmaston kuormaan.
Riikka Turunen (kesk.)
Pyhtää
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.