Mielipide: Työsuhdeturvan heikennysten haitat olisivat selvästi mahdollisia hyötyjä suuremmat
Kotkaan toinen akkuteollisuuden hanke
Kymenlaakson innovaatioita etsivä IdeaKymi-kilpailu käynnistyy syksyllä
Vaarallisen jätteen, sähkölaitteiden ja metalliromun keräysautot Virolahdella
Kotkan K-Market Hovilaan uusi kauppias
Positiivisin kotkalainen 2025 finalistit julkaistu
Kouvolan kaupunki tarkistaa kiinteistörajoja ja rajamerkkejä
Tapio Heino jäi eläkkeelle mutta ei vielä kiikkustuoliin
Kouvolassa pääsee vikkelästi vihille perjantaisin
K-Market Hovinsaari saa uuden kauppiaan
Kiinteistöillä elinvoimaa Kotkaan
Arjan voitto nivelrikosta
Paikallista terveydenhuoltoa suurella sydämellä!
Monikanavaista mainontaa
Camini Oy tuo ammattitaitoa ja vuosikymmenien kokemuksen Kymenlaakson nuohous- ja ilmanvaihtoalalle
Mielipide: Kevät on vaatekaappien siivouksen aikaa
Käytin pyhinä aikaa vaatekaappien siivoukseen. Katsoessani vaatteita ja kenkiä ajattelin, että meille kuluttajille luodaan valtavasti tarpeita. Mainoksissa on jälleen vaatteita kevään uutuus väreissä, näitä hankkimalla näytän paremmalta ja elämä helpottuu tai kunto kohenee sekä tulokset paranevat. Tunteisiimme vedotaan monin tavoin ja vaikutetaan ostopäätöksiin.
Ensin suunnitellaan ja tuotetaan tuote, sen jälkeen markkinoidaan ja myydään. Tarve seuraa tuotetta, eikä päinvastoin. Olisikin järkevää, että vaatteet suunniteltaisiin ja tuotettaisiin kysynnän mukaan. Onneksi monet urheiluseurat toimivat nykyisin näin seuravaatteiden osalta.
Vaatteilla ja tekstiileillä on merkittävä ympäristökuorma koko niiden elinkaaren ajan aina suunnittelusta ja valmistuksesta sen hävittämiseen tai kierrättämiseen saakka. Vaate- ja muotiteollisuus on maailman toiseksi saastuttavin teollisuudenala.
Kierrätys ja vuokraus sekä korjaus ovat toimia, joilla voidaan vähentää uusien vaatteiden tarvetta ja lisätä vaatteiden käyttöikää. EU julkaisi viime keväänä kiertotalouden toimintasuunnitelman, jossa myös tekstiilituotteet on suunniteltava kestäviksi ja kierrätettäviksi. Kasvihuonepäästöt pienenisivät jopa yli 40 % sillä, että vaatteita käytettäisiin kaksi kertaa pidempään kuin nykyisin.
Vastuullisina kuluttajina, sinä ja minä, voimme vaatia valmistajilta tietoa mm. vaatteen valmistusmaasta, työolosuhteista, käytetyistä kemikaaleista ja tuotteen pesun kestosta.
Mietin nykyään tehdessäsi ostopäätöstä, ostohinnan sijaan vaatteen hintaa per käyttökerta. Olen huomannut, että ostohinnaltaan arvokkaampi tuote voikin runsaalla käytöllä osoittautua edullisemmaksi ostokseksi kuin halpa ja huonosti valmistettu vaate, joka menettää muotonsa tai hajoaa jo ensimmäisen pesun jälkeen. Huollan vaatteita oikein ja tarvittaessa korjaan sekä ostan mahdollisimman pitkäikäisiä tuotteita vain tarpeeseen. Jokainen meistä voi omilla valinnoillaan vaikuttaa ilmaston kuormaan.
Riikka Turunen (kesk.)
Pyhtää
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.