Anjalassa ja Voikkaalla torjutaan vieraskasveja talkoilla
Missä ammut on?
Kansanmusiikki raikaa Kymenlaaksossa
Kädet saveen ja kuplivaa lasiin
Wiipurintien markkinat vie jälleen keskiajan tunnelmiin
Tapio Heino jäi eläkkeelle mutta ei vielä kiikkustuoliin
K-Market Hovinsaari saa uuden kauppiaan
Keskikosken museosillan painorajoitus Kouvolassa muuttuu
Mielipide: Presidentti ja Pride
Työ Kymenlaakson luonnon eteen toi ympäristöpalkinnon
Hyvä palvelu tekee iloisen mielen
Kiinteistöillä elinvoimaa Kotkaan
Arjan voitto nivelrikosta
Paikallista terveydenhuoltoa suurella sydämellä!
Monikanavaista mainontaa
Mielipide: Kymenlaakson puolella
Ei ole helppoa olla autoileva kymenlaaksolainen. Maamme sosialistihallitus on jo nostanut polttoaineveroa ja lisää autoiluun kohdistuvia kiristyksiä on todennäköisesti vielä tulossa. Vaikka etäisyytemme pääkaupunkiseudusta ei ole suuri, on ihmisten arjen todellisuus aivan toista.
Me kymenlaaksolaiset emme ole luontoa tuhoavia huviajelijoita vaan pitkien etäisyyksien työmatka-autoilijoita, ammattiautoilijoita ja lapsiamme harrastuksiin kuljettavia tavallisia, kiireisiä ja ahkeria ihmisiä. Me emme autoile pahuuttamme vaan koska meidän on pakko. Kymenlaakson autokanta on vanhentunut vuosi vuodelta ja autojen keski-ikä on nyt 12,7 vuotta. Jos ja kun me haluamme vaikuttaa positiivisesti ilmastonmuutoksen torjuntaan, on selvää, että autokannan uudistamiseen keskittyminen on tehokkaampaa ympäristöpolitiikkaa kuin verotukselliset rangaistukset.
Tilanteen suurin paradoksi on autoilusta kerättävien verojen heikko palautuminen teiden kunnostamiseen. Autoilijoita verotetaan Suomessa yli 8 miljardilla eurolla ja samalla tieverkon ylläpitämiseen käytetään vain noin miljardi euroa. Autoilevat kymenlaaksolaiset siis maksavat jättimäisiä veroja ja siitä huolimatta valtatie 15 odottaa hitaasti vuoroaan. Nyt suunnitelmat ovat valmiit. Vaikka ne eivät täydellistä 4-kaistatietä tuokaan, niin suunnittelun uusiksi laittaminen saattaisi tuoda vuosien lisäodotuksen. Tekosyyt kaivinkoneen käynnistykseen ovat loppu.
Kymenlaaksolaisten onneksi Kokoomuksen syksyn välikysymys pakotti SDP:n vaihtamaan pääministeriään. Demareiden puoluevaltuustossa tehty päätös nostaa Suomen uudeksi pääministeriksi Sanna Marin tapahtui vahvasti kymenlaakson demareiden tuella. Samalla tämä mahdollisti ministeri Paateron nousun tuhkista takaisin ministeriksi. Jo pelkästään tähän peilaten vt15 on syytä olla hallituksen tämän vuoden lisätalousarviossa.
Aikaa ei todella ole hukattavaksi. Kouvolan ja Kotkan välinen valtatie koettelee ihmisten turvallisuuden tunnetta, niin sairaalaan pääsyn kuin turvallisen työmatkailun vuoksi. Puolueiden välisestä kiistelyistä huolimatta tämä on meidän yhteisellä vastuullamme ja yhteisenä tavoitteena. Me kymenlaaksolaiset ansaitsemme laadukkaan ja turvallisen tien.
Ville Kaunisto
Kansanedustaja (kok.)
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.