Anjalassa ja Voikkaalla torjutaan vieraskasveja talkoilla
Missä ammut on?
Kansanmusiikki raikaa Kymenlaaksossa
Kädet saveen ja kuplivaa lasiin
Wiipurintien markkinat vie jälleen keskiajan tunnelmiin
Tapio Heino jäi eläkkeelle mutta ei vielä kiikkustuoliin
K-Market Hovinsaari saa uuden kauppiaan
Keskikosken museosillan painorajoitus Kouvolassa muuttuu
Mielipide: Presidentti ja Pride
Työ Kymenlaakson luonnon eteen toi ympäristöpalkinnon
Hyvä palvelu tekee iloisen mielen
Kiinteistöillä elinvoimaa Kotkaan
Arjan voitto nivelrikosta
Paikallista terveydenhuoltoa suurella sydämellä!
Monikanavaista mainontaa
Mielipide: Malmin lentokentän toimintoja haettava Uttiin
Helsingin kaupunki häätää lentotoiminnan Malmin kentältä. Häätö koskee noin 50 yritystä ja yhdistystä.
Eduskunnan tahto on sopivan korvaajan löytyminen Malmin kentälle. Liikenneministeriössä ei ole suunnitelmaa toimijoiden siirtämisestä lähikentille. Yksittäistä korvaajaa ei ole pyritty etsimään, vaan kehittämään useita jo olemassa olevia lentopaikkoja. Ministeriön kanta on, että on jokaisen toimijan oma päätös, missä jatkaa toimintaansa.
Valtio on myöntänyt yli viisi miljoonaa euroa tukea mahdollisille korvaaville kentille. Tukirahaa on mennyt Mikkeliin saakka. Utti ei ole ainakaan vielä tuen saajien joukossa, liekkö Kouvola edes hakenut tätä rahoitusta. Tukia saaneet ovat antaneet olettaa olevansa vaihtoehtoja Malmin kentälle.
Tilannetta on tarkasteltava myös Malmin nykytoimintoja laajemmassa kuvassa. Kouvolan elinvoiman kehittäminen logistiikan avulla vaatii toimivan konseptin. Pelkkä kilometrin mittainen raide ei tuo rahtia ja työtä Kouvolaan. Konsepti, jossa kaukorahti tulee Kouvolaan junalla, mutta lähtee osittain myös lentorahtina, voisi olla yksi osa ratkaisua.
Kun Malmin toiminta lentokenttänä päättyy, tarvitaan uusi monitoiminen kenttä, joka palvelee yleisilmailua ja laajemmin harrasteilmailua, rahti ja tavarankuljetusta sekä uutta ilmailua.
Vaikka kakku olisi jo osin jaettu muilta osin, rahti ja tavarankuljetus on osa, joka on syytä napata Uttiin.
Nyt on pikaisesti kartoitettava, mitkä toiminnot voisivat siirtyä Malmilta Uttiin. Uttiin voidaan saada merkittävästi uusia työpaikkoja. Lentorahti voi olla se ylivoimatekijä, joka saa pitkät junat tuomaan tavaraa RRT – terminaaliin Kiinasta sekä Venäjän kautta Japanista ja Koreasta.
Pertti Eskelinen
Kouvola
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.