Kotkan K-Market Hovilaan uusi kauppias
Kenosta 60 000 euron voitto Kouvolaan
Konttisairaala toimii yhtenä keskussairaalan väistötilana
Risteilyalus Sirena avaa Kotkan risteilykesän
Kesäbussi vie Käyrälammelle lauantaista alkaen
Positiivisin kotkalainen 2025 finalistit julkaistu
Kouvolan kaupunki tarkistaa kiinteistörajoja ja rajamerkkejä
Tapio Heino jäi eläkkeelle mutta ei vielä kiikkustuoliin
Kouvolassa pääsee vikkelästi vihille perjantaisin
K-Market Hovinsaari saa uuden kauppiaan
Kiinteistöillä elinvoimaa Kotkaan
Arjan voitto nivelrikosta
Paikallista terveydenhuoltoa suurella sydämellä!
Monikanavaista mainontaa
Camini Oy tuo ammattitaitoa ja vuosikymmenien kokemuksen Kymenlaakson nuohous- ja ilmanvaihtoalalle
Mielipide: Pitävätkö faktat rantaradasta paikkansa?
Pari viikkoa sitten Kotkan ja Loviisan kaupunginjohtajat kirjoittivat Hesarin yleisönosastossa rantaradasta vahvasti muunnettua totuutta. (Lainaukset kirjoituksesta.)
"Päivittäinen työssäkäynti pääkaupunkiseudulla mahdollistuisi 200 000 ihmiselle. Kotkasta pääsisi Helsinkiin tunnissa ja Lappeenrannasta puolessatoista."
Radan vaikutusalueella asuu 220 000 ihmistä, joista noin 120 000 on työikäisiä. Onko tarkoitus, että koko alueen väki kävisi pääkaupunkiseudulla työssä ja sen lisäksi pääkaupunkiseudulta muuttaisi suuri määrä uusia asukkaita ”merelliseen asumisympäristöön”?
"Rata nopeuttaisi matkaa lentokentälle aina Joensuuta myöten."
Joensuusta pääsee lentäen noin tunnissa Hki-Vantaalle. Junamatka kestää nyt 4,5 tuntia.
"Matkustajia olisi yli seitsemän miljoonaa."
VR:n toimitusjohtajan mukaan viime vuonna tehtiin 15 miljoonaa kaukoliikenteen matkaa. Pääradalla (Tampere) noin 4,5 miljoonaa. Kouvolan ja Lappeenrannan välillä matkusti 1,6 miljoonaa, siitä Venäjän liikenteen osuus oli noin puoli miljoonaa.
Ehkä kirjoittajat tarkoittivat jotakin pitempää ajanjaksoa.
"Parin tunnin lentokenttäyhteys Pietarista vahvistaisi Suomen roolia matkailussa."
Miksi pietarilainen tulisi junalla Helsinkiin matkustaakseen maailmalle?
"Rantarata liittäisi HaminaKotkan sataman rataverkkoon."
Kotkan ja Haminan satamiin tulee jo nyt rautatie. Luumäki-Kouvola on rahtiliikenteen vilkkain rataosa.
Kouvola-Inkeroinen on seuraavaksi vilkkain. Minä en ymmärrä, mistä tulisi tarve kuljettaa tavaraa Vuosaaren ja Kotkan satamien välillä.
"Lopuksi: Henkilöliikenteen matka-aika on riittämätön peruste päätöksille."
Jokaisessa edellä olevassa kohdassa perusteluna on lyhentyvä matka-aika.
Totuus on turvallinen: Se on helppo muistaa.
Matti Suokas
talousneuvos
Kotka
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.