Liikkujan viikolla etuja Kotkassa
Karhulan torin uusi veistos kommentoi Karhulan Lasitehtaan perintöä
Poliisi jatkaa Haminassa tapahtuneen tulipalon esitutkintaa
Liitsin lenkki on Kotkan keskustateko 2025 – Raati jakoi myös kaksi kunniamainintaa
Kymenlaakson kauppakamarista Vuoden kauppakamari
Kotkassa uusi tapahtuma ikinuorille kaupunkilaisille
Kotkan kaupungin yrittäjäpalkinto Veljekset Turpeinen Oy:lle – Pyhtää palkitsi Kaakon Hoiva Oy:n
Kaivosvaraus hätkäyttää
Mitä jos innostuisit ja innovoisit?
Uudessa monitoimitalossa on avoimet ovet
Hyvä palvelu tekee iloisen mielen
Kiinteistöillä elinvoimaa Kotkaan
Arjan voitto nivelrikosta
Paikallista terveydenhuoltoa suurella sydämellä!
Monikanavaista mainontaa
Mielipide: Rantarata toisi 100 000 uutta matkustajaa
Kun muutimme Kotkaan 80-luvun loppupuolella oli suurena puheenaiheena Heli-rata. Kotkassa odotettiin, että tänne pääsisi kulkemaan junalla suoraan Helsingistä – odotellaan yhä. Helirata ikävä kyllä haudattiin, koska yhteys Pietariin tulikin Lahden kautta. Silloin molempia, sekä Kotkan että Kouvolan kautta kulkevia yhteyksiä aletiin pitää turhina.
Asiassa on kuitenkin aina tuijotettu vain ja ainoastaan henkilöliikenteeseen. Kouvolaankin pitäisi kuulemma rakentaa rata siksi, että sieltä pääsisi kulkemaan laskennallisesti 12 minuuttia nopeammin Helsinkiin. Jos on noin kova kiire niin kannattaa muuttaa lähemmäs.
Kouvolan kohdalla radasta puhutaan, että sen vaikutusalueella on suunnaton määrä käyttäjiä. Täytyy kuitenkin muistaa, että jos rata rakennettaisiin Kotkan kautta sillä olisi yli sata tuhatta kokonaan uutta radan käyttäjää, joilla ei ole ollut aiemmin realistisia mahdollisuuksia junan käyttöön.
Rantarata Helsinki – Porvoo – Loviisa – Pyhtää – Kotka – Hamina – Luumäki toisi rannikolle lisää infraa ja laajentaisi Helsingin työssäkäyntialuetta. Samalla se toisi turvaa Suomen huoltovarmuuteen, yhdistäisi kaksi Suomen suurinta satamaa toisiinsa Venäjän yhteydellä sekä loisi Porvoon Nesteelle hyvän infran joka suuntaan. Haminan kaasu- ja öljysataman reittejä olisi turvattu jos Itämerellä sattuisi kriisi ja toimitukset myös pääkaupunkiseudun suuntaan toimisivat varmemmin.
Kun asiaa miettii juurikin huoltovarmuuden ja koko Suomen viennin osalta on ihmeteltävä miksei sitä ole rakennettu ja vuosikymmeniä sitten ja vielä tuplaraiteilla.
Kouvolan suunnasta on kuulunut purinaa, että Kotka jarruttaa heidän ratahankettaan. Täytyy muistaa, että maakuntakaavaan on merkitty toistaiseksi vain ja ainoastaan rantarata. Tämän puolella ovat kaikki Kymenlaakson kunnat, Kouvolaa lukuun ottamatta, joten kukahan se jarruttaa ja ketä? Kouvolanhan pitäisi kymenlaakson isoimpana kaupunkina olla yhteisten hankkeiden veturi eikä jarrumies ja sitä kautta ajaa oman maakunnan yhteisiä etuja myös muiden maakuntien suuntaan sillä Kouvola on siinä neuvotteluasemassa koko Kymenlaakson maakunnan suhteen, ei vain oman napansa.
Kaupunginvaltuutettu (ps)
Kaupunginhallituksen jäsen
Olli Kekkonen
Kotka
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.