Mielipide: Faktat puhuvat yöpäivystyksen puolesta
Sadun lumoa Kimaran keväässä
Mielipide: Hyvä bisnes perustuu luonnon ylläpitämiseen
Rauhan viesti -kevätkonsertti Ukrainan hyväksi Myllykosken kirkossa
Mielipide: Ratamon yöpäivystyksen lopetus – säkillä valoa pirttiin ja pimeää ulos
Akkutehtaasta jätettiin adressi ministereille – CNGR:n mukaan Haminan akkutehdasta ei voida rinnastaa muihin tehtaisiin ratkaisuiltaan
Henkilö: Ahkera mielipidekirjoittaja Jukka Poikolainen herättää vahvoja reaktioita, puolesta ja vastaan – ”Yritän olla humanisti”
Pekka Korpivaara vaatii Kymenlaakson hyvinvointialueen johtajaylilääkärin erottamista – Hyvinvointialue puolustaa johtajaylilääkäriä
Rallicrossia triplasti Tykkimäellä
Tykkimäen huvipuiston kesän uutuuslaite kohoaa 38 metriin
Wiinijuhlat Kuusankoskella
Digiasemalta uutta osaamista yrityksille
Palveleva kangaskauppa
Luksulla valmistaudutaan Tammikuun talkoisiin
Kotihoitoa Kouvolassa - Myö välitetään sinusta!
Mielipide: Tuleeko tasa-arvo tasapäistämällä
Inkluusio opetuksessa on sitä, että erityisopetus yhdistettiin ”tavallisen” opetuksen kanssa ja tuki annetaan sujuvasti luokassa. Kohtuus unohtui ja mentiin hetkessä toiseen äärilaitaan.
Kaunis ajatus tasa-arvoa edistävästä toiminnasta, jolla ”leima” erityisestä poistuisi, on lisännyt eriarvoisuutta. Samaan aikaan koulutuksesta on leikattu niin, että opettajista yhä useampi joutuu tekemään valinnan: joko keskittyy vain erityistä tukea tarvitseviin, jolloin muut jäävät suoriutumaan siinä sivussa, tai keskittyy niihin keskitason opiskelijoihin, jolloin erityisen tuen tarpeessa olevat tai erityisen lahjakkaat jäävät vailla ansaitsemaansa huomiota.
Perusopetuksen opettajien selvä viesti on se, miten työhön uupuu. Riittämättömyyden tunne on suuri. Pikkuhiljaa siellä, missä on mahdollista alkaa vanhemmat ”koulushoppailla” lapsilleen sopivia kouluja ja eriarvoisuus lisääntyy.
Ammatillinen koulutus ja lukio saavat tämän uudistuksen ”hedelmät”, missä yhä useampi on jäänyt resurssipuutteen vuoksi vaille ansaitsemaansa opetusta. Vika ei ole opettajien eikä koulun, vaan se rahamäärän joka olisi yhdeksän vuoden ajan ollut käytettävissä.
On edelleen kouluja, joissa erityisen tuen opiskelijat pääsevät omiin pienryhmiin osassa oppiaineita ja osassa muiden mukaan. Tällä tavalla saadaan uuden järjestelmän hyvät puolet käyttöön.
Koko koulutusjärjestelmä vaatii kokonaiskuvan tarkastelun. Tarvitsemme uuden rahoitusmallin sekä toimintasuunnitelman erityisen tuen opetukseen kaikille opintoasteille, lisäksi tarvitsemme huomiota siihen miten erityisen lahjakkaita voidaan tukea yhä paremmin. Pelkkä lisätehtäviin jako ei riitä, jos haluamme maan kilpailukyvyn nousuun. Meillä jää käyttämättä valtava potentiaali koulutusleikkausten vuoksi ja tämä näkyy myös alueellisena kehityksenä, kun vanhemmat muuttavat lasten koulutuksen perässä.
Katja Andrejev (vihr.)
ammatillisen koulutuksen erityisopettaja
eduskuntavaaliehdokas
Hamina
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.