Kouvolan lukiot hallinnollisesti yhteen
Eduskunnalta ”joululahjaraha” Kyminlinnan Linnoitusalueen kehittämiseen
Satumaa on nyt myös kirppis
Joulukeräyksellä apua 233 vähävaraiselle lapsiperheelle
Kotkamillsin toimitusjohtaja vaihtuu
Kotkassa avautuu uusi Kymen Seudun Osuuskaupan ruokakauppa
Lätkää kahdellakympillä kuussa
Monitoimiareena toteutuu Kouvolassa
Kotkan Meriniemelle uudet yrittäjät
Täysien kymppien muusikkopariskunta
Arjan voitto nivelrikosta
Paikallista terveydenhuoltoa suurella sydämellä!
Monikanavaista mainontaa
Camini Oy tuo ammattitaitoa ja vuosikymmenien kokemuksen Kymenlaakson nuohous- ja ilmanvaihtoalalle
Lajityypillinen ruokinta – avain hevosen ja koiran hyvinvointiin
Mielipide: Väylämaksuista pitää olla huolissaan
Hamina-Kotka Sataman hallituksen puheenjohtaja Nina Brask kirjoitti [PK & Ankkurin verkkosivut] erinomaisen kirjoituksen väylämaksujen korotusten lyhytnäköisyydestä ja perusteettomuudesta. En sitä lähde tässä toistamaan. Sen sijaan haluan tuoda esille ettei väylämaksujen korotuksessa ole kyse vain poliittisesta liipadaapasta.
Pitäisikö jokaisen kymenlaaksolaisen olla väylämaksuista huolissaan? Kyllä pitäisi. Suomen säilyttäminen hyvinvointivaltiona vaatii talouden kasvua. Talouden kasvuun voidaan vaikuttaa kilpailykykyä parantamalla. On aivan pöyristyttävää, että maan hallitus kokoomus edellä on valmis näin voimakkaasti heikentämään koko Suomen kilpailykykyä.
Kuinka hyvin väylämaksujen korottamisen vaikutuksia on arvioitu ministeriössä? Hallituksen esityksessä todetaan, että toimenpiteestä seuraisi karkeasti arvioituna keskimäärin muutamien kymmenien senttien tai enintään yhden euron suuruinen korotus palvelujen hinnoissa rahtitonnia, matkalippua ja kuljetettua ajoneuvoa kohti. Okei, ei paha, joku sanoisi.
Entäpä välilliset vaikutukset? Suomen hyvinvointi on rakennettu viennillä. Vanha sanonta “Suomi elää viennistä” kangertelee tänä päivänä. Väylämaksujen korotuksella ei tämä sanonta ainakaan lentoon lähde. Hamina-Kotka Satama työllistää välillisesti yli 7 000 ihmistä. Kymenlaaksossa on vielä paperitehtaita toiminnassa, jotka työllistävät satoja työntekijöitä. Täällä on muutakin teollisuutta, jotka kilpailevat maailman markkinoilla. Euron korotus rahtitonnia kohden voi kuulostaa pieneltä, mutta pörssiyhtiöissä se euro voi olla kriittinen tekijä.
Kymenlaaksolaisten pitäisi olla huolissaan väylämaksujen korotuksesta, koska viime kädessä kyseessä on meidän työpaikat. Jos ei sinun tai minun, niin naapurin Miran tai Jarin. Kymenlaakson elinvoima ja hyvinvointi syntyy työpaikoista ja hiipuu työpaikkojen kadotessa. On kestämätön ajatus, että maan hallitus on omilla toimillaan sammuttamassa valoja Kymenlaaksosta.
Sanna Saikkonen
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.