Akkumateriaalitehtaan rakentaminen käynnistyi Kotkassa peruskiven muurauksella
Karhulan uimahalli avautuu parin viikon päästä
Kouvolan keskustateko 2025 on haussa
Auto pyörähti ympäri Kouvolassa – kuljettaja loukkaantui
Kouvola päivittää ohjeet katutöihin
Koiratreffit tuo karvakuonot Karhulan torille
Kymenlaakson vuoden kylä ja maaseututoimijat on valittu
Kotkan kauppatorin kehittäminen jatkuu – Yhteisterassi monipuolistuu, torin kesässä uusia toimijoita ja tapahtumia
Vesitorninkadun eteläinen osa Karhulassa suljetaan väliaikaisesti
Kotkan kaupunki ja Kotka Peace United yhteistyöhön
Kiinteistöillä elinvoimaa Kotkaan
Arjan voitto nivelrikosta
Paikallista terveydenhuoltoa suurella sydämellä!
Monikanavaista mainontaa
Camini Oy tuo ammattitaitoa ja vuosikymmenien kokemuksen Kymenlaakson nuohous- ja ilmanvaihtoalalle
Tämä nainen murtaa jään
HENKILÖ Hanna Kujala on ensimmäinen naispäällikkö jäänmurtajalla.
Veli-Pekka Kelloniemi
Valtion jäänmurtaja-alukset Fennica ja Nordica siirtyvät Raumalta uuteen tukikohtaansa Kotkan Pikku-Hietaseen. Esimerkiksi Vellamon kupeesta voi ihailla näitä 116-metrisiä työjuhtia.
Fennican päällikkö Hanna Kujalalle Kotka on tuttu paikka monestakin syystä.
– Vanhempani ja isovanhempani ovat Kotkasta. Joitain vuosia syntymäni jälkeen muutimme Helsinkiin. Isovanhempien luona täällä on tullut vierailtua. Sitten kävin suorittamassa täällä merikapteeninopinnot. Valmistuin vuonna 1997, Kujala kertoo.
Jäänmurtajan päälliköksi ei kukaan suoraan opinnoistaan pääse.
– Työskentelin aluksi eri yhtiöiden kansimiehenä ja päällystössä perämieshommissa. Vuonna 2008 tulin nykyiseen yhtiöön, joka ei tosin silloin vielä ollut Arctia Oy. Yhtiö valitsi minut päälliköksi vuonna 2014.
Kujalan mukaan kaikki merikapteenin koulutuksen saaneet eivät pääse koskaan päälliköksi, koska perämiesten työpaikkoja on enemmän yhtä laivaa kohden.
– Lisäksi päälliköksi ei varsinaisesti haeta vaan yhtiö nimittää.
Fennicalla työskentelee kerrallaan 21 henkilöä. Laivaa varten on kaksi täyttä miehistöä eli laiva on jatkuvasti miehitettynä.
– Töissä ollaan talvella kolmen viikon jakso, minkä jälkeen on samanpituinen jakso vapaata, jolloin pääsee kotiin. Kesällä jakso voi olla 4–6 viikkoa. Tähän on niin tottunut, ettei osaa 8–16-työtä
ajatellakaan.
Kujalan mukaan työjaksot mahdollistavat täyden panostamisen työhön, kun aika ei mene kaupassa käynnin miettimiseen, liikenneruuhkassa istumiseen tai muuhun vastaavaan.
– Toisaalta vapaalla on myös täysin vapaalla, mitä ei monessa ammatissa nykyisin ole.
Päällikön hommiin kuuluu myös paljon paperitöitä.
– Satamalaituriin tulon ja lähdön ohjaan laivaa itse tai jos on erikoisoperaatioita. Merellä perämiehet ajavat paljon.
Kujala on maan ensimmäinen naispäällikkö jäänmurtajilla.
– Tämä ei ole naisille yleinen ammatti. Suomen kauppalaivoissa on jokunen nainen ollut päällikkönä.
Naispäällikköön on suhtauduttu jäänmurtajalla hyvin.
– Ihan urani alussa sain vähän kuulla kokeneemmilta kommentteja, mutta kyllä nykyinen miehistö on suhtautunut hyvin. Täällä ollaan töissä, enkä itsekään katso työntekijöiden sukupuoleen tai ihonväriin, kunhan työt hoituvat.
Suomen aluevesissä on vain yksivuotista jäätä, joka siis sulaa kesäisin pois.
– Jää on täällä suhteellisen pehmeää. Tuuli voi haitata paljon jäänmurtoa.
Kujalan mukaan ilmastonmuutoksen myötä kovat tuulet ovat lisääntyneet.
Arktisilla vesillä voi sen sijaan törmätä useampivuotiseen, tiiviimpään jäähän.
– Sitä pitää oppia lukemaan tai alus voi vahingoittua. Ei voi vain painaa täysillä ja katsoa, kuinka käy.
Kesäisin jäänmurtajat tekevät erilaisia keikkatöitä.
– Tehtäviin on kuulunut mm. tuulipuiston pystytystä, merikaapelin laskua, pohjanäytteiden ottamista ja jäätiedustelun tekemistä öljy-yhtiölle. Kesäprojektit ovat olleet erittäin kiinnostavia.
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.