BBQ-ruokaa Sapokan kesäravintolasta
Miehikkälän kesässä peppu pyörii ja kantri soi
Positiivisin kouvolalainen 2023 -äänestys on käynnissä
Jarmo Korhonen on kokenut veneilijä
Mielipide: Luottamus uutisointiin sai vakavan kolhun
Kouvolassa ja Iitissä kuvataan kesällä kauhuelokuvaa – Rooleissa monia tuttuja kasvoja
Kuninkaantieajossa yleisö pääsee seuraamaan museo- ja harrasteautoja
Poikki menneet nivelsiteet voivat kasvaa takaisin kiinni
Kotkan entinen rahatoimisto takaisin pankiksi
Mielipide: Vain Ukrainan Nato-jäsenyyden tähden
Mielipide: Ennaltaehkäisevä toiminta on tehokkain terveydenedistäjä
Terveyden edistäminen jakautuu uudistuneessa sosiaali- ja terveydenhuollossa hyvinvointialueille ja kunnille, joiden vastuu ja rooli tässä työnjaossa ovat merkittäviä. Kunnat luovat kasvu- ja elinalustan kuntalaisille. Ne vastaavat varhaiskasvatuksesta, peruskoulusta, kulttuuri-, liikunta- ja yrittämisedellytysten luomisesta, kaavoituksesta, infrasta ym. Näiden palvelusektoreiden ja toimintojen vaikutus terveyden edistämiseen ja huonovointisuuden ennaltaehkäisyyn on kiistaton. Vastuuta on toki myös kuntalaisella itsellään.
Kunnat ovat yhteisvastuullisia siitä, että hyvinvointialue pystyy kehittämään toimintaansa ja palveluitaan kustannustehokkaiksi. Siksi kuntien tulee luoda yhdessä terveyttä edistävää toimintaa tukeva strategia, jossa ennaltaehkäisy on isossa roolissa. Kyseiset toimenpiteet ovat investointi tulevaisuuteen. Ne vievät euroja tässä ja nyt, mutta tuovat niitä pitkällä aikavälillä takaisin kuntalaisten hyvinvoinnin ja elinvoiman lisääntymisenä ja hyvinvointialueen kustannusten vähentymisenä. Löytyykö kunnilta tahtoa ja tarvittavia euroja kyseiseen investointiin?
Monet kunnat ovat ajautuneet alijäämäkierteeseen, valitettavan usein sote-kustannusten kasvun seurauksena. Tällöin joudutaan pakonomaisesti sopeutumaan, alistumaan, vallitsevaan olotilaan ja tasapainottamaan taloutta vailla arvovalintoja olevin leikkauksin. Tämän on tapahduttava muutaman vuoden sisällä, sillä kierteessä olevilla kunnilla on usein uhkana ajautuminen kriisikunnaksi. Sopeutumisaikana huolehditaan vain lakisääteisistä palveluista. Ennaltaehkäisyä tukeviin toimenpiteisiin eivät eurot riitä. Sopeutuminen ja talouden tasapainotus näkyvät heikentyneinä palveluina, lisääntyneinä kuntalaisten pahoinvointeina ja sote-kustannusten nousuina.
Sopeutumista ja tasapainotusta pitäisi pystyä tekemään yli vaalikausien. Lisäksi toimintakulttuuriin "talous edellä", josta alijäämäkierre usein johtuu, on löydettävä uudenlaista ajattelua ja ratkaisuja, jotta kierre saadaan katkaistua. Elinvoimaan ja kasvuun panostamisen ohella on tehtävä rakenteellisia uudistuksia taloutta turvaamaan ja hyvinvointia lisäämään.
Talouden sopeutus ja tasapainoon saattaminen ovat haaste myös koko Suomelle. Miten se tapahtuu, riippuu uudesta hallituskokoonpanosta.
Pirjo Romppanen
Kotka
(05) 210 4400
PL 140, 48101 Kotka
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.