Xamkista valmistui viime vuonna lähes 2400 korkeakoulutettua
Merikeskus Vellamon yleisötilaisuudessa juhlistetaan taidevälittäjä Hellmuth van Assendelftin muistokokoelmaa
Hamina-Kotka sataman liikenteessä piristystä
Kouvolan datakeskuksen pääkäyttäjäksi tulee Tiktok
Käyrälammen esteettömät reitit esittelyssä
Koiratreffit tuo karvakuonot Karhulan torille
Kymenlaakson vuoden kylä ja maaseututoimijat on valittu
Kotkan kauppatorin kehittäminen jatkuu – Yhteisterassi monipuolistuu, torin kesässä uusia toimijoita ja tapahtumia
Vesitorninkadun eteläinen osa Karhulassa suljetaan väliaikaisesti
Kotkan kaupunki ja Kotka Peace United yhteistyöhön
Kiinteistöillä elinvoimaa Kotkaan
Arjan voitto nivelrikosta
Paikallista terveydenhuoltoa suurella sydämellä!
Monikanavaista mainontaa
Camini Oy tuo ammattitaitoa ja vuosikymmenien kokemuksen Kymenlaakson nuohous- ja ilmanvaihtoalalle
Mielipide: Haminan pitää panostaa rantoihinsa
Rannat ovat Haminassa veto- ja pitovoimatekijä. Valtuusto hyväksyi monien vaiheiden ja vääntöjen jälkeen kaupunkirantojen yleissuunnitelman 26.1.2021. Se ohjaa kaupungin omistamien ranta-alueiden maankäyttöä parantamalla niiden saavutettavuutta ja lisäämällä kaupungin merellisyyttä.
Yleissuunnitelman kohdealuetta on Tallinmäeltä Jamilahteen ja Tervasaarelta Mullinkoskelle. Siellä olevaa reittiä pitkin kuntalaiset ja satunnaiset kävijät voivat liikkua mahdollisimman esteettömästi rannassa ja rannan läheisyydessä. Rantareitin varrelta löytyy runsaasti upeita paikkoja ja näkymiä.
Suunnitelman tärkeä tavoite on selkeyttää rantojen käyttöä virkistyskäytön, toiminnallisen käytön ja luonnonsuojelun kesken. Rantareitin lisäksi on suunnitelmassa osoitettu mm. uimapaikat, venevalkamat, kalastuspaikat, luontokohteet, näköalapaikat ja muut reitin varrelle sijoittuvat nähtävyys-, aktiviteetti- sekä kehittämiskohteet. Suunnitelman hyväksymisen jälkeen yksityisten laitureiden rakentamiseen on tarvittu lupa.
Mikä on tilanne neljän vuoden jälkeen? Reitin varteen on tullut jonkin verran opasteita ja penkkejä. Lisäksi on rakennettu joitakin matonpesupaikkoja ja melontarantautumisalueita. Tervasaarta on kehitetty, mutta se ei varsinaisesti kuulunut rantareitin ohjelmaan. Suunnitelmassa olevia uusia osuuksia esim. Meltistä Mullinkoskelle ei ole aloitettu vielä rakentaa. Kävelen usein Mullinkoskelta Saviniemen kautta Hietakylään. Siellä ei ole opasteita, jotka voisivat auttaa satunnaista kulkijaa etenemään. Kehitettävien osien rakentamista ei ole osuudella aloitettu.
Varsinaiseen rantareittiin ei ole budjetoitu tähän mennessä lainkaan. Viherrakentamisen yksikkö on tehnyt lohkoittain töitä em. asioissa muiden toimiensa ohessa. Rantareittiin pitäisi budjetoida viimeistään 2026. Kaupunkirantojen yleissuunnitelman selvitysalueista saatavista huomattavista maakaupoista ja muista lisätuloista pitäisi ohjata huomattava osuus suunniteltuun ja linjattuun rantojen kehittämistyöhön.
Aarni Ahtola
kuntavaaliehdokas (vihr.)
Hamina
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.