Anjalassa ja Voikkaalla torjutaan vieraskasveja talkoilla
Missä ammut on?
Kansanmusiikki raikaa Kymenlaaksossa
Kädet saveen ja kuplivaa lasiin
Wiipurintien markkinat vie jälleen keskiajan tunnelmiin
Tapio Heino jäi eläkkeelle mutta ei vielä kiikkustuoliin
K-Market Hovinsaari saa uuden kauppiaan
Keskikosken museosillan painorajoitus Kouvolassa muuttuu
Mielipide: Presidentti ja Pride
Työ Kymenlaakson luonnon eteen toi ympäristöpalkinnon
Hyvä palvelu tekee iloisen mielen
Kiinteistöillä elinvoimaa Kotkaan
Arjan voitto nivelrikosta
Paikallista terveydenhuoltoa suurella sydämellä!
Monikanavaista mainontaa
Näkyvä ratkaisija ja esikuva
Jouko Lehtoranta ennustaa, että Vuoden urheilijaksi 2019 valitaan “eräs Kotkan poika”.
Harri Mannonen
Miltä Kymenlaakson ammatti- ja muu huippu-urheilu näyttää vuoden 2019 lähestyessä loppuaan?
Muun muassa tähän kysymykseen vastaa seuraavassa Jouko Lehtoranta.
Hänellä on pitkä kokemus sekä urheilusta että liike-elämästä. Hän on jalkapalloilija Teemu Pukin manageri, ja tämän vuoden maaliskuuhun asti hän toimi Kymenlaakson kauppakamarin toimitusjohtajana.
Onko sinulla nyt muita manageroitavia kuin Teemu Pukki?
– Ei ole. Haluan hoitaa asiat mahdollisimman hyvin, ja Teemun asioissa on ihan riittävästi tekemistä. Siihen liittyy muutakin kuin sponsorien hankkimista.
– Minulle on tarjottu yleisurheilijaa ja uimaria. Nostan hattua managereille, jotka tekevät töitä yksilöurheilijoiden kanssa. He lähtevät nollasta. Hyvinkin pienistä puroista he käärivät urheilijalle kasaan perustoimeentulon. Se on kovaa duunia.
– Esimerkiksi hiihtäjien verryttelyasut ovat kuin joulukuusia, täynnä pieniä mainoksia.
Miltä Kymenlaakson ammatti- ja muu huippu-urheilu näyttää?
– Kokonaiskuva on hyvä. Miellän asian niin, että Kymenlaaksoa ovat täällä edelleen asuvat ja täältä lähtöisin olevat urheilijat.
– Meillä on kansainvälinen huippu Teemu jalkapallossa, Pulkkasen Tapsa golfissa, Aleksi Leppä on saavuttanut ammunnassa merkittäviä voittoja.
– Uskon, että seuraava kansainvälinen huippu-urheilija on tennispelaaja Oona Orpana. On hieno asia, että hän edustaa edelleen Smash-Kotkaa. Ja Awak Kuierista povaan naisten NBA-pelaajaa.
– Koripalloilija Alexander Madsenissa on potentiaalia kansainvälisen tason kovaksi peluriksi.
– Uskallan ennustaa, että 16. tammikuuta jälkeen voimme pullistella, että olemme ainoa maakunta, josta on kaksi futaria valittu vuoden urhelijaksi: 2001 Sami Hyypiä ja 2019 eräs Kotkan poika.
Millaiset urheilijat kiinnostavat sponsoreita?
– Totta kai pitää olla lajissa kansainvälisesti huipulla ja ratkaisijan roolissa. Jalkapallossa on helpompi myydä maalintekijää kuin loistavaa oikeaa puolustajaa.
– On tärkeää, kuinka paljon henkilö saa näkyvyyttä tv:ssä, lehdissä, sosiaalisessa mediassa. Esimerkiksi Teemun Instagram-tilillä on reilut kaksisataatuhatta seuraajaa.
– Henkilön pitää olla esikuva nuorille. On ollut urheilijoita, jotka ovat olleet esillä kohulööppien takia. Ainakin tietyissä piireissä se kääntyy sinua vastaan.
Miten Kymenlaakson huippujoukkueet voisivat kasvattaa katsojamääriään?
– Jalkapallossa voisi hyödyntää kansainvälisen buumin, joka on on syntynyt Huuhkajien myötä. Koripallossa buumia ei pystytty hyödyntämään Susijengin menestyksen jälkeen – lukuun ottamatta Kouvojen finaaleja jäähallissa.
– Tietysti menestys tuo katsojia. KooKoo on siitä hyvä esimerkki.
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.