Jyrki Saarela jättää MyPan
Miika Herrala palaa Titaaneihin – Henri Rahkonen lähtee pois
Keltakallion asemakaavaehdotus valmistui lautakunnan käsittelyyn – Sammakkojen ja perhosten säilyminen turvataan
Mehiläinen tuottaa jatkossakin Etelä-Kymenlaakson psykiatrian avohoidon lääkäripalvelut
Mielipide:Avoin kysymys päättäjille
Jesse Hartoselle kartingmestaruus
Kotiseututyön ansiomitali kahdelle ansioituneelle kymenlaaksolaiselle
Ei tullut koripallostadionia, kun ei sellaista tilattukaan – Satama Areenan rakennuttajia on ryöpytetty julkisuudessa
Mielipide: Kutomossa syntyvät kauniit matot ja uuden ystävyyssuhteet
Players Sports Bar Kotkassa sulkee ovensa
Rallicross SM -sarja tekee kahden vuoden tauon jälkeen paluun Tykkimäelle
Kirppis-yrittäjäksi rakkaudesta kierrätykseen
Poikki menneet nivelsiteet voivat kasvaa takaisin kiinni
Yrittäjien uusi kumppani
Kertomus Kotkan ajureista – Paikallishistoriaa ja vähän muutakin
Hovinsaarella asuva opas, Marianne Mikola, on asuinalueensa rosoisen historian innoittamana kirjoittanut kertomuksen Kotkan Ajuriyhdistyksen toiminnasta. Kertomus perustuu sinkkiarkun sisältöön: se sisälsi yhdistyksen alkuperäisiä, käsin kirjoitettuja asiakirjoja ja kuitteja.
Kertomus etenee päiväkirjanomaisesti ajureiden matkassa, mutta rinnalla seurataan Suomen ja Kotkan kehitystä lukuisien historiallisten tosiasioiden muodossa.
Kirjan tarina alkaa ajalta ennen Suomen itsenäisyyttä. Silloin taloissa ei ollut juoksevaa vettä, ei keskuslämmitystä eikä sisävessaa, mutta oli jo Kotkan kaupunki ja kaupungissa monta sahaa. Norjan pojat olivat saapuneet Kotkaan 30 vuotta aiemmin ja suurin osa heistä oli jo ehtinyt lähteä takaisin kotimaahansa tai muualle.
Ihmiset ja tavarat liikkuivat hevosvoimalla, autot odottivat vasta vuoroaan.
Kotkan Ajuriyhdistys syntyi vuonna 1906 ja tarpoi läpi sotien sekä pulavuosien. Yhdistys huolehti jäsentensä ammattiasioista, mutta yhtä tärkeänä pidettiin jäseniä yhdistäviä huvitilaisuuksia.
Kirjassa kerrotaan ammattikunnasta, jonka toiminta päättyi suunnilleen viime vuosisadan puolivälin paikkeilla. Henkilö- ja tavaraliikennettä hoidettiin vuosikymmeniä hevosvaunuilla ennen autoilun yleistymistä.
Pika-ajurit olivat taksiliikenteen edelläkävijöitä ja ajurit hoitivat samanlaisia kyytejä kuin taksit nykyisin: asiointimatkoja, ravintola- sekä sairaskyytejä, matkustajakyytejä satamaan ja rautatieasemalle.
Kuorma-ajurit hoitivat kaikenlaisen tavaran ajon muutoista raskaisiin kuljetuksiin – tiilenajosta tukkien vetämiseen.
Tänä vuonna tulee kuluneeksi 50 vuotta siitä, kun Kotkan Ajuriyhdistys ry lopetettiin -virallisesti ja sääntöjen edellyttämällä tavalla.
Paikallishistoria on paikallista tuotantoa. Teos on kirjoitettu Hovinsaarella, sen on taittanut kotkalainen graafinen suunnittelija Nunnu Halmetoja ja kirja on painettu Kotkassa Painotalo Westmanilla.
Marianne Mikolan ”Eikös olisi yhdistyksen ruvettava hommaamaan omaa taloa” – Kotkan Ajuriyhdistys 1906–1973 -kirja on myynnissä Merikeskus Vellamon museokauppa Plootussa.
(05) 210 4400
PL 140, 48101 Kotka
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.