Jaalan hammashoitola sulkeutuu pysyvästi
Leijonarastit on koko perheen ulkoilutapahtuma, jossa pääsee myös suunnistamaan
Go Käyrälampi -tapahtumaan ilmainen bussikuljetus nyt kahdelta eri reitiltä
Xamkista valmistui viime vuonna lähes 2400 korkeakoulutettua
Merikeskus Vellamon yleisötilaisuudessa juhlistetaan taidevälittäjä Hellmuth van Assendelftin muistokokoelmaa
Koiratreffit tuo karvakuonot Karhulan torille
Kymenlaakson vuoden kylä ja maaseututoimijat on valittu
Kotkan kauppatorin kehittäminen jatkuu – Yhteisterassi monipuolistuu, torin kesässä uusia toimijoita ja tapahtumia
Vesitorninkadun eteläinen osa Karhulassa suljetaan väliaikaisesti
Kotkan kaupunki ja Kotka Peace United yhteistyöhön
Kiinteistöillä elinvoimaa Kotkaan
Arjan voitto nivelrikosta
Paikallista terveydenhuoltoa suurella sydämellä!
Monikanavaista mainontaa
Camini Oy tuo ammattitaitoa ja vuosikymmenien kokemuksen Kymenlaakson nuohous- ja ilmanvaihtoalalle
Mielipide: Joukkoliikenne on arvovalinta
Pyhtään puuttuva joukkoliikenne on suututtanut monia, menoa olisi Kotkaan ja muuallekin, mutta bussivuoroja ei ole tarjolla. Erityisen hankalaksi on koettu ilta-, viikonloppu- ja kesäajat, kouluajan ulkopuolella ei ole bussiliikennettä. Ainoat vaihtoehdot, Onnibussin pikavuorot kulkevat E18 moottoritien liityntäpysäkeillä kirkonkylässä ja Siltakylässä.
Nyt parannuksia on luvassa Pyhtään Siltakylän ja Huutjärven alueen joukkoliikenteeseen. Kotkan seudun Jonne&Minne-liikenteelle on laadittu koko toiminta-aluetta kattavan joukkoliikenteen tavoiteltava palvelutaso vuosiksi 2025–2035. Etelä-Kymenlaakson henkilökuljetusyksikkö on tehnyt palvelutason taustaksi laajan suunnittelutyön, mm. asiakaskyselyin. Kotka–Pyhtää–Haminan joukkoliikenteen tarkastelun kriteereinä olivat sujuvuus, saavutettavuus, maankäytön kehitys ja taloudelliset realiteetit.
Pyhtään Siltakylän–Huutjärven joukkoliikenteen palvelutaso tulee kehittymään. Alueen maankäyttö sekä joukkoliikenteen kysyntä tukevat joukkoliikenteen vahvistamista. Muutoksia kirkkonkylän tai haja-asutusalueille ei tässä yhteydessä mainita , joten poliittinen vääntö yhdenvertaisista joukkoliikenteen palveluista tulee jatkumaan. Perinteisen joukkoliikenteen rinnalla haja-asutusalueilla pidetään esillä kutsuohjautuvaa liikennettä. Lisäksi on säännöllinen Siltakylään ja Kotkan Sutelaan suuntautuva asiointiliikenne.
Tuleeko joukkoliikenteen arvo nousemaan uusien bussilinjojen lisäyksen myötä? Parannusten hintalapuksi on arvioitu 14% lisäkustannuksia vuoteen 2029 mennessä verrattuna vuoden 2024 kustannustasoon. Tämä arvio lisäkustannuksista tulee kohdistumaan Pyhtään kunnalle.
Joukkoliikenteen tulevaisuuden näkymät ovat pitkälti pyhtääläisten omissa käsissä. Miten aktiivista bussilla ajaminen on jatkossa kun vuoroja on enemmän. Tyhjien bussien ajattaminen on hölmöläisten hommaa, totesi äskettäin vaikuttaja Kotkassa. Ajetaan jonnee tai minnee – tai sitten ei yhtään minnee!!
Seija Inkeri Piispa-Jespars
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.