Karhulan kappelissa pääsee arkenakin avioon
Talvivalot valaisevat jälleen Kouvolaa
Itsenäisyyspäivän paraati on tänä vuonna Kouvolassa
Mielipide: Ammatillinen koulutus on Suomen tulevaisuuden kivijalka
Kampanja haastaa Kouvolan kaupunginvaltuutetut huolehtimaan hyvinvoinnistaan
Taksien pilalle mennyt maine on saatava palautettua
Soiva veistos Kotkan Kuusisessa on vihdoin virallisesti vihitty
Aaltoja! -festivaali tuo muutoksia Kotkan liikennejärjestelyihin
Kahvila tarjoaa työtä ja kohtaamisia
Kirkkokuoro lopetti toimintansa Kotkassa
Hyvä palvelu tekee iloisen mielen
Kiinteistöillä elinvoimaa Kotkaan
Arjan voitto nivelrikosta
Paikallista terveydenhuoltoa suurella sydämellä!
Monikanavaista mainontaa
Mielipide: Kanavan kustannukset kiinnostavat, ei pelkästään sulutusten määrä
Kimolan kanavan rakentamisesta tehtiin päätös keväällä 2018. Se runnattiin läpi todella surkeasta taloustilanteesta huolimatta demarien ja keskustan voimin ilmeisesti pohjautuen sopimukseen: Anjalaan koulu, Elimäelle lukio ja Kuusankoskelle kanava. Mukaan saatiin muutamia muitakin siinä uskossa, että konsultin laskelmat ja valtuustolle esitetyt perustelut olivat oikeita.
Perusteluna rakentamiselle esitettiin kanavan matkailutuotot. Ensimmäisenä vuonna ennustettiin tuloja 800 000 euroa. Ensimmäinen täysi kesä on nyt koettu, joten on syytä julkaista muutakin tietoa kanavasta kuin sulutusten määrä.
Kaupungin kustannukset tähän mennessä ovat n. 8 miljoonaa ja lisää lienee tulossa kanavan alueen viimeistelyyn ja alueen kehittämiseen, jotta luvattuja matkailutuloja olisi tulossa. Sulutusten määräksi viime kesältä on ilmoitettu yli 1 500 kappaletta. Tämä merkinnee n. 250 venekuntaa (arvio: 3 venekuntaa/sulutus) kesässä, joista vain murto-osa on Päijänteeltä päin tulleita ja joiden varaan matkailutulot on laskettu. Konsultin laskelmat perustuivat alkuvuosina 1 000 venekuntaan/vuosi ja nousevaan määrään jatkossa.
On aiheellista tietää, onko tulossa jotain lisäkustannuksia jo maksettujen lisäksi ja mikä on yhden sulutuksen hinta? Kimola on ainoa kanava Suomessa, jonka kustannuksista valtio ei vastaa, joten ilmeisesti ei myöskään sulutuksista.
Mitkä ovat olleet kanavan tuotot? Onko muita tuottoja kuin vierasvenesataman maksut? Ei liene yrityssalaisuus, montako vierasvenettä Virtakivessä on vieraillut ja paljonko on saatu satamamaksuja. Tottahan toki Virtakiven ravintola ja kanavan alueen pari jäätelö- ja kahvivaunua ovat tuoneet kesäksi muutaman työpaikan. Tuskin niistä on kuitenkaan saatu luvattuja verotuloja.
Toivottavasti kaupungin vastuuhenkilö Petteri Portaankorva julkaisee kanavan tämän hetkisen kustannus- ja tulopuolen sekä sen luottaako kaupunki vielä konsultin arvioihin, joiden pohjalta päätös tehtiin. Tämä kiinnostanee Kouvolan veronmaksajia sekä varsinkin valtuuston jäseniä, jotka ovat totisen paikan edessä vuoden 2022 budjetin laadinnassa.
Kari Taskinen
Kouvola
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.