Mielipide: Ratamon yöpäivystyksen lopetus – säkillä valoa pirttiin ja pimeää ulos
Hyvinvointialueen palvelulautakunta: Elimäen, Jaalan ja Miehikkälän terveysasemat lakkautetaan
Mielipide: Kok–PS-hallitus vastaa Kouvolan yöpäivystyksen kohtalosta
Pääesiintyjänä tuplatohtori Loviisasta
Pekka Korpivaara vaatii Kymenlaakson hyvinvointialueen johtajaylilääkärin erottamista – Hyvinvointialue puolustaa johtajaylilääkäriä
Akkutehtaasta jätettiin adressi ministereille – CNGR:n mukaan Haminan akkutehdasta ei voida rinnastaa muihin tehtaisiin ratkaisuiltaan
Henkilö: Ahkera mielipidekirjoittaja Jukka Poikolainen herättää vahvoja reaktioita, puolesta ja vastaan – ”Yritän olla humanisti”
Pekka Korpivaara vaatii Kymenlaakson hyvinvointialueen johtajaylilääkärin erottamista – Hyvinvointialue puolustaa johtajaylilääkäriä
Rallicrossia triplasti Tykkimäellä
Mauno kutsuu kävelylle hyvä asian puolesta
Wiinijuhlat Kuusankoskella
Digiasemalta uutta osaamista yrityksille
Palveleva kangaskauppa
Luksulla valmistaudutaan Tammikuun talkoisiin
Kotihoitoa Kouvolassa - Myö välitetään sinusta!
Mielipide: Kanavan kustannukset kiinnostavat, ei pelkästään sulutusten määrä
Kimolan kanavan rakentamisesta tehtiin päätös keväällä 2018. Se runnattiin läpi todella surkeasta taloustilanteesta huolimatta demarien ja keskustan voimin ilmeisesti pohjautuen sopimukseen: Anjalaan koulu, Elimäelle lukio ja Kuusankoskelle kanava. Mukaan saatiin muutamia muitakin siinä uskossa, että konsultin laskelmat ja valtuustolle esitetyt perustelut olivat oikeita.
Perusteluna rakentamiselle esitettiin kanavan matkailutuotot. Ensimmäisenä vuonna ennustettiin tuloja 800 000 euroa. Ensimmäinen täysi kesä on nyt koettu, joten on syytä julkaista muutakin tietoa kanavasta kuin sulutusten määrä.
Kaupungin kustannukset tähän mennessä ovat n. 8 miljoonaa ja lisää lienee tulossa kanavan alueen viimeistelyyn ja alueen kehittämiseen, jotta luvattuja matkailutuloja olisi tulossa. Sulutusten määräksi viime kesältä on ilmoitettu yli 1 500 kappaletta. Tämä merkinnee n. 250 venekuntaa (arvio: 3 venekuntaa/sulutus) kesässä, joista vain murto-osa on Päijänteeltä päin tulleita ja joiden varaan matkailutulot on laskettu. Konsultin laskelmat perustuivat alkuvuosina 1 000 venekuntaan/vuosi ja nousevaan määrään jatkossa.
On aiheellista tietää, onko tulossa jotain lisäkustannuksia jo maksettujen lisäksi ja mikä on yhden sulutuksen hinta? Kimola on ainoa kanava Suomessa, jonka kustannuksista valtio ei vastaa, joten ilmeisesti ei myöskään sulutuksista.
Mitkä ovat olleet kanavan tuotot? Onko muita tuottoja kuin vierasvenesataman maksut? Ei liene yrityssalaisuus, montako vierasvenettä Virtakivessä on vieraillut ja paljonko on saatu satamamaksuja. Tottahan toki Virtakiven ravintola ja kanavan alueen pari jäätelö- ja kahvivaunua ovat tuoneet kesäksi muutaman työpaikan. Tuskin niistä on kuitenkaan saatu luvattuja verotuloja.
Toivottavasti kaupungin vastuuhenkilö Petteri Portaankorva julkaisee kanavan tämän hetkisen kustannus- ja tulopuolen sekä sen luottaako kaupunki vielä konsultin arvioihin, joiden pohjalta päätös tehtiin. Tämä kiinnostanee Kouvolan veronmaksajia sekä varsinkin valtuuston jäseniä, jotka ovat totisen paikan edessä vuoden 2022 budjetin laadinnassa.
Kari Taskinen
Kouvola
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.