Hyvinvointialueen palvelulautakunta: Elimäen, Jaalan ja Miehikkälän terveysasemat lakkautetaan
Mielipide: Kok–PS-hallitus vastaa Kouvolan yöpäivystyksen kohtalosta
Pääesiintyjänä tuplatohtori Loviisasta
Pekka Korpivaara vaatii Kymenlaakson hyvinvointialueen johtajaylilääkärin erottamista – Hyvinvointialue puolustaa johtajaylilääkäriä
Turvallisuustapahtuman teemana päihteet – Nuorten päihteidenkäyttö näkyy Kotkassa huolestuttavalla tavalla
Akkutehtaasta jätettiin adressi ministereille – CNGR:n mukaan Haminan akkutehdasta ei voida rinnastaa muihin tehtaisiin ratkaisuiltaan
Henkilö: Ahkera mielipidekirjoittaja Jukka Poikolainen herättää vahvoja reaktioita, puolesta ja vastaan – ”Yritän olla humanisti”
Pekka Korpivaara vaatii Kymenlaakson hyvinvointialueen johtajaylilääkärin erottamista – Hyvinvointialue puolustaa johtajaylilääkäriä
Rallicrossia triplasti Tykkimäellä
Mauno kutsuu kävelylle hyvä asian puolesta
Wiinijuhlat Kuusankoskella
Digiasemalta uutta osaamista yrityksille
Palveleva kangaskauppa
Luksulla valmistaudutaan Tammikuun talkoisiin
Kotihoitoa Kouvolassa - Myö välitetään sinusta!
Mielipide: Monikäyttö yhteys Vuosaari – Utti
Uuden junaradan rakentaminen Helsingistä Porvoon kautta Kouvolaan tuntuu olevan myötätuulessa. Useissa eri turvallisuuspolitiikkaa koskevissa raporteissa pidetään Venäjää turvallisuusuhkana, joskin aina sivulauseessa muistetaan mainita, ettei välittömän sotilaallisen tunkeutumisen vaaraa ole. Siitä huolimatta Naton kanssa kehitetään ”varmuuden vuoksi” monenlaista yhteistyötä. Yksi sellainen innovaatio olisikin nopea yhteys Vuosaaren satamasta Utin lentokentälle raskaan sotilaskaluston kuljettamista varten.
Päättäjille pitäisi olla selvää, että Venäjällä tällainen mahdollisuus huomataan, ja siksi kannattaisi miettiä muunlaista vaihtoehtoa.
Länsi on pitkään painostanut Suomea rajoittamaan kaupallista yhteistyötään Venäjän kanssa välittämättä siitä, että suomalaisille tuo kauppa on paljon tärkeämpää kuin kauempana sijaitseville valtioille. Etenkin täällä kaakonkulmalla kauppasota on vähentänyt turismia ja supistanut kauppavaihtoa. Samanaikaisesti sattunut koronapandemia on vielä vaikeuttanut toimintoja.
Rantarata Turusta Pietariin mahdollistaisi varrellaan sijaitseville kunnille uudenlaisen nousun. Pelkästään Venäjän kauppaa varten ei kiskoja tietenkään pidä rakentaa, vaan palvelemaan ennen kaikkea radanvarren asukkaita. Pääkaupunkiseudulla asuminen on sen verran kallista, että etätyö Kotkastakin on toimiva vaihtoehto nopealla junayhteydellä tuettuna.
Kekkosen aikana valtionvirastoja siirrettiin Helsingistä maakuntiin. Tuolloinkaan edistyksellinen ratkaisu ei sopinut kaikille. Jos puolisolle ei uudelta paikkakunnalta löytynyt töitä, oli vastustus kovaa.
Tietenkin radan ulottaminen Venäjän puolelle edellyttää neuvotteluja, mutta varmaan sielläkin halutaan edistää kaupallisia suhteita. Kuten myös Kiinassa, josta rakennetaan Silkkitietä ympäri Euraasiaa.
Markku J Kekäläinen
Korela
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.