Mielipide: Kouvolan päivystyksen säilyminen hallituspuolueiden tahdon varassa
Karhulan hammashoitolan remontti valmistuu
Haminan ja Virolahden kuntaliitos otti askeleen taaksepäin
Kimmo Rahkamo Haminan Energian toimitusjohtajaksi
Mielipide: ”Vahvoista välittävä Suomi”
Akkutehtaasta jätettiin adressi ministereille – CNGR:n mukaan Haminan akkutehdasta ei voida rinnastaa muihin tehtaisiin ratkaisuiltaan
Henkilö: Ahkera mielipidekirjoittaja Jukka Poikolainen herättää vahvoja reaktioita, puolesta ja vastaan – ”Yritän olla humanisti”
Rallicrossia triplasti Tykkimäellä
Mauno kutsuu kävelylle hyvä asian puolesta
Tykkimäen huvipuiston kesän uutuuslaite kohoaa 38 metriin
Digiasemalta uutta osaamista yrityksille
Palveleva kangaskauppa
Luksulla valmistaudutaan Tammikuun talkoisiin
Kotihoitoa Kouvolassa - Myö välitetään sinusta!
Miun & ihanan kaupan tarina
Mielipide: Keskustan liikkeissä saa parempaa palvelua
Olen saanut aina ns. "vanhan" Kouvolan keskustan liikkeissä, yrityksiltä ja edelleen useimmin julkisilta laitoksilta erinomaisen ystävällistä ja hyvää palvelua asiakkaana. Näin on kokemukseni mukaan kaupunkimme vanhan keskusta-alueen yrityksissä edelleen, mistä kiitänkin viimeksi vastikään kokemustani Salpausselänkadun valaistusliikkeessä ostaessani vanhaan taskulamppuuni polttimoa. Pieni ostos, mutta myyjätär oli mallikelpoisen palvelualtis yrityksensä ja liike-elämän edustaja.
Vanhan Kouvolan keskusta-alueen kaupat ja yritykset ovat valitettavasti vähentyneet. Kouvola on siltä osin suorastaan tyhjentynyt asiakaspalveluyrityksistä ja useat liikkeet siirtyneet peltomarketteihin entisten etämarkettien lähelle ja tavoin. Samalla hyvä palvelukulttuuri, mikä aikanaan Kouvolassa ilahdutti, kun siirryin isommasta kaupungista tänne kaakonkulmalle, on kokemukseni mukaan näistä laajoista marketeista vähentynyt, alkanut hävitä tai suorastaan heitetty romukoppaan. Markettialueilta puuttuu luontainen lähiasutus ja asiakasvirrat ympäriltään.
Luotetaanko markettien liikkeissä liikaa siihen, että ostamaan tullaan aina ja vain tositarkoituksella eikä asiakkaiden joukossa ole enää pistäytyjiä tai shoppailijoita eikä impulssiasiakkaita kuten ennen? Vai onko jo luovutettu, kun asiakkaat saattavatkin selailla internetin sivuja ja tilata tuotteet suoraan etänä postin välityksellä kauempaa, suorastaan kaukomailta. Onhan kuultu mediasta ja koettu, että pelkkä perinteinen postinjakokaan, kirjeet ja aviisit, eivät Suomen Postin ylimpiä päättäjiä ja johtajia enää kiinnosta, ainoastaan etäpaketit. Postinkantajatko vain ja me vanhat kirjeiden lähettäjät ja printtilehtien lukijat suremme muutosta?
Pitääkö paikkansa, että vain pieni on kaunista ja kun koko kasvaa, niin hyvä palvelukulttuuri katoaa? Hyvä palveluhan voisi olla haaste myös peltomarkettien yritystoimelle. Myös julkisella puolella palveluissa, nimenomaan terveyspalveluissa, olen havainnut samaa kehitystä. Aikanaan Kouvolan pienessä terveyskeskuksessa ja Pohjois-Kymen aluesairaalan ahtaissa tiloissa jopa ruuhka-aikoina henkilökunta oli paljon auliimpaa ja ystävällisempää kuin keskimäärin milloinkaan keskussairaalassa Kotkassa, missä sielläkin sentään jotkut osastot olivat parempia ja joihin jo aiemmin saatiin mm. erikoislääkäreitä Kotkan ulkopuolelta.
Ikäihmiset luultavasti ostavat enimmäkseen "tositarkoituksella", arvostavat palvelua, asiaansa osaavaa ja paneutuvaa ystävällistä myyjää ja palaavat uudelleen. Tuskin vanhukset tilaavat tuotteitaan suoraan kotimaansa ulkopuolelta. Mutta vanhoja ihmisiä myös asiakkaina juuri Kouvolassa ja Kymenlaaksossa riittää ja demografisten ennusteiden valossa yhä enemmän myös muualla Suomessa. Siis pitäkäämme kaikkialla kaupungissamme jatkossakin yllä hyvää asiakaspalvelukulttuuria, missä kaupungillamme totisesti on perinteitä.
Lahja Korhonen
eläkeläinen
Kouvola
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.