Rauhan viesti -kevätkonsertti Ukrainan hyväksi Myllykosken kirkossa
Mielipide: Ratamon yöpäivystyksen lopetus – säkillä valoa pirttiin ja pimeää ulos
Hyvinvointialueen palvelulautakunta: Elimäen, Jaalan ja Miehikkälän terveysasemat lakkautetaan
Mielipide: Kok–PS-hallitus vastaa Kouvolan yöpäivystyksen kohtalosta
Pääesiintyjänä tuplatohtori Loviisasta
Akkutehtaasta jätettiin adressi ministereille – CNGR:n mukaan Haminan akkutehdasta ei voida rinnastaa muihin tehtaisiin ratkaisuiltaan
Henkilö: Ahkera mielipidekirjoittaja Jukka Poikolainen herättää vahvoja reaktioita, puolesta ja vastaan – ”Yritän olla humanisti”
Pekka Korpivaara vaatii Kymenlaakson hyvinvointialueen johtajaylilääkärin erottamista – Hyvinvointialue puolustaa johtajaylilääkäriä
Rallicrossia triplasti Tykkimäellä
Mauno kutsuu kävelylle hyvä asian puolesta
Wiinijuhlat Kuusankoskella
Digiasemalta uutta osaamista yrityksille
Palveleva kangaskauppa
Luksulla valmistaudutaan Tammikuun talkoisiin
Kotihoitoa Kouvolassa - Myö välitetään sinusta!
Petra Cranston tietää, että Kantasatamassa riittää turisteille ihmeteltävää yksin Merikeskus Vellamon puitteissa.
Kuva: Kai-Pekka Vesalainen
Risteilijäliikenne kasvussa
KAI-PEKKA VESALAINEN
Kotkassa on käynnistymässä neljäs risteilykausi. Kantasatamaan ja Mussaloon odotetaan ensi kesänä yhteensä viittä alusta. Laivat tuovat seutukunnalle noin 8 300 matkustajaa sekä suurin piirtein 2 500 miehistön jäsentä.
– Ensi kesän laivojen suhteen markkinointityö on tehty jo kaksi vuotta sitten. Tällä hetkellä markkinoimme jo vuosien 2021 ja 2022 laivoja. Aikanaan asetimme tavoitteen, että vuonna 2021 risteilyvierailuissa siirryttäisiin uudelle tasolle. Tällä hetkellä varausvahvistuksien suhteen olemme tavoitteessa, mikä tarkoittaa laivamäärän tuplaantumista ja matkustamäärän moninkertaistumista sekä miehistön määrän merkittävää kasvua, kertoo HaminaKotka Satama Oy:n risteilyvarustamomarkkinoinnin projektipäällikkö Petra Cranston ja muistuttaa, että niin sanottu myynti-ikkuna varustamoille on auki syyskuuhun saakka, joten kesän tilanne saattaa vielä muuttua.
– Risteilyvarustamoiden kiinnostuksen ja kysynnän Kotkan-Haminan seutukuntaa kohtaan lisäännyttyä on tutkittu muidenkin satama-alueiden soveltuvuutta risteilyalusliikenteelle. Kun jättimoduuliprojektin päättymisen myötä Haminan satamaan tulee tilaa, pystytään kesästä 2021 lähtien laivoja ottamaan myös Haminaan, mihin tähtäävä aktiivinen markkinointi on alkanut toissa vuonna, selvittää Cranston.
Risteilijöiden rantautumisiin liittyvän retkituotannon hoitavat maapalvelutoimijat, maapalveluagentit, jotka yhdessä varustamoiden maapalvelujen kanssa suunnittelevat retkiä.
– Olemme kertoneet toimijoille mitä kaikkea muuta alueellamme voi tehdä tähän astisen tarjonnan lisäksi. Kausittainen tarjonta on tapana lyödä agenttien ja varustamoiden välillä lukkoon tammikuun loppuun mennessä.
– Käytännössä paikalliset palvelutuottajat kertovat omat ideansa ja hintansa maapalvelutoimijoille. He tekevät sopimukset palvelutuottajien kanssa, koostavat tuotteet ja esittelevät tarjonnan varustamoille, joka myy ne asiakkaille, taustoittaa Cranston. Hänen tehtävänsä on huolehtia siitä, että bisnesosapuolet löytävät toisensa.
Cranstonin mukaan palvelujen tuottajia ja tarjontaa pääsääntöisesti yhden päivän – käytännössä 10–12 tuntia – viipyviä risteilyvieraita ajatelleen on ihan tarpeeksi.
– Täältä löytyy myymälöitä, joista voi ostaa matkamuistoja ja muuta tavaraa. Yleensähän turistit ovat retkituotannon ohella liikkuneet varsinkin kivijalkakaupoissa, ravintoloissa ja kahviloissa.
Itämeren alueella viime vuonna tehdyn aluetaloustutkimusten mukaan risteilyasiakkaat jättävät keskimäärin 80 euroa matkustajalukua ja alusten miehistöt keskimäärin 20 euroa miehistölukua kohti. Tämän lisäksi varustamot tuplaavat hankinnoillaan matkailueurot.
Mitä toivoisit paikallisilta asukkailta?
– En muuta kuin iloista kymenlaaksolaista mentaliteettia. Risteilyvieraathan vievät hyvää sanomaa täältä Kaakkois-Suomesta ympäri maailmaa. On muistettava, että he tulevat monesti takaisin tavallisina turisteina. Jo viime kesänä esimerkiksi Kotkassa näkyi ensimmäisen ja toisen kesän paluumatkustajia, mikä oli todella ilo todeta.
– Risteilylaivat ovat business-konseptiltaan liikkuvia hotelleja, jotka vaihtavat paikkaa joka päivä. Ollaan iloisia, kun saadaan kansainvälisiä vieraita edes päiväksi, Petra Cranston tuumii.
Risteilyliiketoiminnan kehittäminen on siirtynyt Cursorilta HaminaKotka Satama Oy:n alaisuuteen, mutta kehitystyötä tehdään yhdessä Kotkan ja Haminan kaupunkien kanssa.
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.