Kaupunki järjestää perinteisen juhannusjuhlan Kuusankoskella
Anna-Riikka Karhusesta Kymenlaakson uusi maakuntajohtaja
Ulla Tommiska Kansalaisopistojen liiton hallitukseen
Kouvolassa hyvinvoinnin haasteina työllisyys ja liikkumisen väheneminen
Jukolan viesti aiheuttaa ajoittaista liikenteen ruuhkautumista
Kuninkaantienajo näkyy Kouvolassa lauantaina
Pyhtään kunta tarjoaa maksutonta merenrantamökkeilyä
Bolt laajentuu Kotkassa
Taiteilija Johanna Oras yhteistyöhön kotkalaisen laulajatulokkaan kanssa
Jo yli 40 000 pizzaa automaatista
Kultaa ja kahvia Kouvolassa
Paikallista palvelua suurella sydämellä
Paikallinen kauppa pärjää – Veikon Kone luottaa palveluun
Uudistunut Autokamu avaa ovensa Korialla
Hyvä palvelu tekee iloisen mielen
Kansanedustaja Werning: Kymenlaakson ajautuminen arviointimenettelyyn uhkaa alueen päätösvaltaa ja palveluita
SDP:n kouvolalainen kansanedustaja Paula Werning pitää erittäin huolestuttavana mahdollisuutta, että Kymenlaakson hyvinvointialue on etenemässä valtion arviointimenettelyyn.
Helsingin Sanomat uutisoi tiistaina 2. kesäkuuta, että kolme uutta hyvinvointialuetta on menossa arviointimenettelyyn. Werningin mukaan kyse ei ole vain talouden seurannasta, vaan myös sote-toiminnan arvioinnista eli kuka päättää kymenlaaksolaisten sosiaali-, terveys- ja pelastuspalveluista.
– Arviointimenettely tarkoittaa käytännössä sitä, että Kymenlaakson sosiaali-, terveys- ja pelastuspalveluista tehtävät ratkaisut siirtyvät yhä enemmän alueen ulkopuolelle. Se on erittäin huolestuttava kehityssuunta, Werning sanoo tiedotteessaan.
Werning on pitkään kantanut huolta Kymenlaakson palveluiden tulevaisuudesta sekä Ratamokeskuksen asemasta osana alueen palveluverkkoa. Hänen mukaansa arviointimenettely lisää riskiä palveluiden keskittämisestä ja heikentämisestä.
– Kun säästöjä aletaan hakea ministeriöiden suunnasta, vaarana on, että päätöksiä tehdään ensisijaisesti talousluvut edellä. Silloin alueen todelliset palvelutarpeet ja erityispiirteet jäävät liian vähälle huomiolle.
Werning muistuttaa, että kokemukset Lapin hyvinvointialueelta eivät anna syytä optimismiin.
– Lapissa arviointimenettely on käytännössä johtanut tilanteeseen, jossa ministeriöiden kokoama arviointiryhmä on esittänyt mittavia säästötoimia, jotka alueen on ollut käytännössä pakko hyväksyä. Samankaltaista kehitystä emme tarvitse Kymenlaaksoon.
Werningin mukaan huoli koskee myös Kouvolan Ratamokeskuksen tulevaisuutta.
– Ei ole mahdoton ajatus, että seuraavaksi tarkasteluun joutuvat Ratamokeskuksen palvelut. Jos palveluita keskitetään entistä enemmän ja säästöpaineet kasvavat, riskinä on palveluiden siirtyminen pois Kouvolasta. Tätä kehitystä ei voi sivuuttaa olankohautuksella, hän sanoo.
Paula Werning pitää selvänä, että nykytilanteen taustalla on hallituksen liian kireä suhtautuminen hyvinvointialueiden talouden sopeuttamiseen.
– Hallitus torjui pitkään hyvinvointialueiden pyynnöt lisäajasta, vaikka alijäämien kattamisen aikataulu oli monille alueille käytännössä mahdoton. Nyt ollaan tilanteessa, jossa alueiden oma päätösvalta on vaarassa kaventua. Se ei ole kestävä ratkaisu.
Werningin mukaan Kymenlaakson taloutta on edelleen mahdollista vahvistaa alueen omilla päätöksillä.
– Tarvittavat ratkaisut on tehtävä Kymenlaaksossa ja kymenlaaksolaisten palvelutarpeet huomioiden. Alueille on annettava työrauha tehdä vaikeatkin päätökset hallitusti. Arviointimenettely ei saa muodostua väyläksi toteuttaa kylmää leikkauspolitiikkaa alueen omien tarpeiden kustannuksella.
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.